Elon Musk chce dopravu ve 3D, zamíří Hyperloop pod zem?
Elon Musk o víkendu pořádal Hyperloop Pod Competition, soutěž pro konstruktéry kapslí pro Hyperloop. Tam trochu poodhalil svoje plány s tunely a jak souvisejí s Hyperloopem. Jeho vize je jasná – doprava musí do „3D“.
3D města s 2D dopravou
Elon Musk hovoří o tom, že (zejména v amerických) městech je běžné, že všude stojí budovy, které mají desítky podlaží. V každém z těchto podlaží se pohybují stovky lidí. Ti pak na konci pracovního dne sjedou do přízemí a nasednou do dopravních prostředků – automobilů, vlaků, autobusů, které už se, snad s výjimkou metra, pohybují na jedné jediné úrovni, tedy na povrchu. 3D svět se tak v dopravní špičce musí scvrknout do 2D a to, zejména v okolí San Francisca, kde ho to osobně trápí nejvíc, moc nefunguje. Řešením je podle něj 3D doprava, tedy začít budovat rozsáhlé tunelové komplexy pro automobily, vlaky a – hádáte správně – Hyperloop. Ve svých prohlášeních hovoří klidně i o 30 podlažních tunelech. Ve městech 80 podlažních budov to není nelogické.
Tunelování je potřeba zrychlit, pětkrát až desetkrát
Samozřejmě, že Elon Musk ví, že v dnešní době existují tunely. Ví také ale proč jich je tak málo – jejich budování je ekonomicky velice náročné a pomalé. Řešení, se kterým přichází, je zlevnění a zrychlení procesu výstavby tunelů. Jeho Boring Company má jít tímto směrem. Jejím úkolem je zkrátka vyvinout rychlotunelovací stroj, který by umožnil rychlé a levné budování tunelů.
Hyperloop bude nakonec asi v tunelech
Během projevu, který měl Musk na víkendové soutěži, však – de facto jen tak mezi řečí – padla velice důležitá informace. Hyperloop má zamířit pod zem. V době husté povrchové zástavby to dává smysl. Minimálně ve městech by byl Hyperloop praktičtější pod zemí. Ve finále by pak mohl vypadat třeba jako vlaková doprava v Londýně, kde vlaky na hlavním vlakovém nádraží King’s Cross/St. Pancras následně zamíří do tunelů, aby se projely centrem města a následně se vynořily nad povrch. Zdá se tedy, že úspěch The Boring Company při vývoji rychlotunelovacího stroje bude pro úspěch Hyperloopu velice významný.
Video: