Ford do roku 2022 investuje 11 miliard dolarů do 40 elektromobilů
V říjnu loňského roku jsme vám přinesli informaci, že Ford, pátá největší automobilka světa, hodlá pořádně šlápnout do světa elektromobility. Její tým Edison dostal za úkol napravit zaostání za mnohdy i o dost menší konkurencí. V úterý agentura Reuters přinesla zprávu, že zaostávání je u konce. Změny ve Fordu budou masivní!
Do dvou let padne 4,5 miliardy dolarů
Automobilka Ford oznámila, že do roku 2022 hodlá do vývoje elektromobilů a hybridů investovat celkem 11 miliard dolarů. Tempo investic nebude rovnoměrné, o čemž vypovídá i fakt, že v prvních dvou letech investuje „jen“ 4,5 miliardy. Zbylých 6,5 miliardy tak připadne na roky 2021 a 2022. Lze tedy předpokládat, že většina z avizovaných 40 modelů se dostane na trh až v těchto posledních dvou letech. Celkové roční výdaje automobilky na vývoj přitom v roce 2015 tvořily 6,7 miliardy, zatímco předloni už to bylo 7,3 miliardy. Pokud bychom se bavili o tom, že ročně přibude v průměru 2,75 miliardy dolarů na vývoj, znamenalo by to, že více než třetina rozpočtu vývojového oddělení se bude věnovat elektromobilitě.
Čeká nás 16 elektromobilů a 24 plug-in hybridů
Ford podle agentury Reuters také přislíbil konkrétní výstupy svých navýšených investic. Do roku 2022 se dočkáme 16 plně elektrických automobilů a 24 plug-in hybridů. Jedním z nich bude i plně elektrický Ford Kuga/Escape s dojezdem 482 km. Toho se máme dočkat už na sklonku příštího roku. Zajímavé je, že Ford hovoří o navýšení investic do elektromobilů o 11 miliard dolarů ve stejné době, kdy hodlá v příštích pěti letech ušetřit 14 miliard. Ve skutečnosti tak automobilku čekají škrty. Je tedy pravděpodobné, že v souvislosti s činností týmu Edison se její působení buď zúží, nebo více unifikuje, například po vzoru univerzálních platforem Volkswagenu.
Pro našince se hodí připomenout, že do koncernu Ford patří i automobilka Lincoln a výrobce automobilových dílů Motorcraft. Ford má navíc neuvěřitelné množství továren v celé řadě zemí. Jen své převodovky vyrábí v USA, Spojeném království, Číně, Francii, Německu, na Slovensku a v Brazílii. Továren, kde se auta montují, pak provozuje po celém světě dokonce 34.
Legendární F-150 se dočká elektrifikace v roce 2020
Zejména pro americký trh bude velice pozitivní zprávou fakt, že elektrifikace se dočká i legendární a velice oblíbený pick-up F-150. Ford svoji „F-Series“ vyrábí už od roku 1948 a v současnosti se prodává již neuvěřitelná 13. generace tohoto pick-upu. Jen v USA Ford loni prodal 896 764 kusů. Kdybychom připočetli prodeje v Kanadě, které lze očekávat okolo 150 000 kusů, bavíme se co do objemu prodejů o roční celosvětové produkci Škody Auto.
Vyrábět se bude i v Číně
Ford oznámil, že část elektromobilů bude vyrábět i v Číně. Tam automobilka v současné době vlastní hned šest továren montujících automobily, kde pracuje přes 15 tisíc zaměstnanců. Firma má navíc od roku 1973 i jednu menší továrnu na Tchaj-wanu. Za zmínku stojí také fakt, že továrny v Hangzhou a v Harbinu firma otevřela teprve nedávno. Je tedy možné, že zejména tu otevřenou na sklonku roku 2016 zamýšlela už přímo pro produkci nových elektromobilů.
Na Čínu se přitom upírá pozornost i konkurenčního Volkswagenu. Vybrané modely chce totiž prodávat pouze v Číně a USA, dost možná stejně jako Ford. Elektrický souboj amerických a evropských automobilek se tak do značné míry odehraje mimo naše i americké území.