menuMENUHledat

Jak se žije Elonu Muskovi

24.11.2017 11:16 | Zdroj: Obrázek: www.commons.wikimedia.org
Jak se žije Elonu Muskovi

Elon Musk teď prožívá těžké období. Tesla nezvládla nájezd výroby Modelu 3, jak se očekávalo, Semi sice má desítky objednávek, ale přišla o dva měsíce později. Růst akcií Tesly se zastavil, když ztratily oproti svému maximu zhruba pětinu hodnoty. Jenže Muskův život ovlivňují i jiné věci než pracovní události a podle všeho to pro něj teď není zrovna lehké.

Od těžkého dětství až k internetu

Elon Musk je synem kanadské modelky a jihoafrického pilota a námořníka. Má o rok mladšího bratra a o tři roky mladší sestru. Rodiče se rozvedli, když mu bylo devět. Pak žil se svým otcem v jihoafrické Pretorii. V deseti malý Elon dostal Commodore VIC-20, naučil se programovat a ve dvanácti prodal svoji první počítačovou hru Blastar za 500 dolarů. Jako dítě ho prý ale často šikanovali, a to až tak, že kvůli tomu skončil v nemocnici, když ho shodili ze schodů. Nakonec skončil v Kanadě a dostal tamní občanství. Na vysokou se nakonec dostal do americké Pensylvánie, kde vystudoval fyziku a také ekonomii. Později se přesunul do Kalifornie, kde chtěl získat doktorát z aplikované fyziky a materiálového inženýrství na Stanfordu. Vydržel tam ale jen dva dny, pak se rozhodl věnovat se raději internetu, obnovitelným zdrojům a cestování do vesmíru. Psal se rok 1995 a jemu bylo 24 let.

Neuvěřitelná kariéra

Rozhodnutí odejít ze Stanfordu, respektive tam vůbec nezačít studovat, se Muskovi vyplatilo. Se svým mladším bratrem Kimbalem dali tentýž rok dohromady společnost Zip2. Vytvářela elektronické průvodce městy a v roce 1999 ji koupil Compaq (dnes HP) za 307 milionů dolarů v hotovosti a 34 milionů dolarů v opcích na akcie. Musk z toho dostal „pouhých“ 22 milionů.

V témže roce Musk spoluzaložil finanční služby X.com, kam vložil deset milionů dolarů. O rok později se firma sloučila s Confinity a v roce 2001 tak vznikl PayPal. O rok později ho koupila eBay za 1,5 miliardy dolarů, z čehož na účet Muska putovalo 165 milionů. Mimochodem, letos v červenci si Musk koupil doménu X.com od PayPalu zpět, protože pro něj prý má velkou citovou hodnotu. Najdete na ní jen malé „x“.

Z peněz za PayPal Musk založil v květnu 2002 SpaceX. V roce 2004 vstoupil finančně do Tesly s investicí pouhých 7,5 milionu dolarů a zbytek příběhu už znáte z našich stránek.

Terčem šikany i dnes

Některé věci se ale nemění. Musk se nedávno svěřil časopisu Rolling Stone, že terčem šikany je v podstatě i dnes. Investoři „vsadili“ devět miliard dolarů na to, že Tesla půjde ke dnu. Musk o nich před svými dětmi hovoří jako o „debilech, kteří chtějí, abychom chcípli“. Ti se prý neustále snaží vymýšlet falešné pomluvy a podpořit negativní fámy. Musk to vnímá jako velký útok na svou integritu, jako něco odporného, něco zraňujícího.

První manželství se mu rozpadlo

Podobně jako jeho rodiče, ani Elon Musk nedokázal udržet své manželství funkční. Láskou jeho života se stala Justine Wilsonová, již potkal ještě na univerzitě v Ontariu. V roce 2000 se s ní oženil a o osm let později se jejich cesty rozešly. Manželství zatížila smrt prvního syna, který zemřel na velmi vzácný syndrom náhlého úmrtí kojenců. Pak už Justine nemohla přirozeně otěhotnět, a tak mají s Elonem dvojčata (2004) a trojčata (2006) ze zkumavky. Právě kvůli Muskově početné rodině má prý Model S v kufru další dvě sedadla – přesně pro dva dospělé a pět dětí. Ty mají exmanželé ve střídavé péči.

Další manželství a rozvody

V roce 2008 se Musk zamiloval do britské herečky Talulah Rileyové, kterou si o dva roky později vzal za ženu. Mimochodem, Justine jako by z oka vypadla. Jejich manželství skončilo v troskách o dva roky později. Musk k tomu napsal milostný vzkaz na Twitteru, kde Talulah děkoval za úžasné čtyři roky a řekl, že ji bude milovat navždy. Vzkaz možná pomohl, protože v červenci 2013 si ji znovu bral za ženu. V prosinci 2014 ovšem znovu žádal o rozvod, aby si to posléze rozmysleli.

Model 3 uváděl totálně zlomený

Koncem roku 2016 však k rozvodu skutečně došlo. Musk následně začal chodit s americkou herečkou Amber Heardovou, exmanželkou Johnnyho Deppa, s níž se však letos rozešel kvůli nabitému programu. Zpráva o tomto rozchodu, kterou napsal na Twitter, byla již o poznání méně zamilovaná. Napsal, že si dal červené víno, pustil starou desku, spolkl sedativum, které bere na lepší spánek a jež se nemá za žádnou cenu kombinovat s alkoholem, a že teď přichází „magie“. Stalo se tak 9. července 2017, pár týdnů před uvedením Modelu 3, který už tou dobou měl zpoždění.

Musk sám v jednom z rozhovorů přiznal, že Model 3 uváděl se zlomeným srdcem, že více než o cokoliv jiného šlo vlastně o herecké představení. Jak se tedy žije Elonu Muskovi? Odmalička ne moc dobře. I přesto, nebo právě proto je ve svém podnikání tak úspěšný.

 

Musk vyhrožuje Trumpovi. Jestli odstoupí od pařížské dohody, přestane mu radit

Musk vyhrožuje Trumpovi. Jestli odstoupí od pařížské dohody, přestane mu radit

O spojení Muska a Trumpa bylo napsáno mnohé. Na začátku to vypadalo, že by Tesla mohla z členství Elona Muska hned v několika poradních orgánech amerického prezidenta profitovat. Pak ale kvůli tomu Tesla začala přicházet o objednávky na Model 3. Včera však Muskovi došla s Trumpem trpělivost. Pokud vypoví pařížskou dohodu, Musk s ním jednou pro vždy skončí!

KRÁTKÉ ZPRÁVY

Proč by se Elon Musk měl stáhnout z Tesly

Proč by se Elon Musk měl stáhnout z Tesly

Elon Musk strávil v čele Tesly více než devět let. Původně s ní přitom neměl mít nic společného. V roce 2004 tam vstoupil jen jako jeden z investorů. Na ředitelskou židli se dostal v roce 2008 po zásadní neshodě s původními zakladateli Tesly ohledně vzhledu interiéru. Zakladatelé (a tím pádem i bývalý CEO) odešli a Musk se chtě nechtě musel chopit ředitelské funkce. Teď už by z ní možná měl odejít. Muskova práce v Tesle je u konce Když se Musk rozhodl investovat do Tesly, předsevzal si, že světu ukáže, že elektrický sporťák může být rychlý, zábavný a nabízet kvalitní interiér. Chtěl tak získat finanční prostředky na masovější luxusní elektromobil – budoucí Model S. A to se mu podařilo. Model S však měl pomoci pouze získat prostředky na masivní rozšíření elektromobilů, na výrobu dostupného auta, kterého by se ročně prodaly stovky tisíc kusů. Tímto automobilem je Model 3 s více než půl milionem předobjednávek. Jenže teď nastupuje fáze optimalizace výroby, logistiky, pečlivého řízení nákladů a tak dále. Proto si také Tesla loni najala Petera Hochholdingera, špičkového odborníka na řízení výroby, kterého přetáhla z Audi. Muskova role byla vždycky vizionářská, i když pro svůj mikromanagement se rozhádal se zakladateli Tesly i s mnohými dalšími zaměstnanci, jimž říkal, co a jak přesně mají dělat, i když nebyl jejich přímým nadřízeným. Jenže teď, když se z Tesly oficiálně stává seriózní velkoobjemová automobilka, je možná načase přenechat výrobu profesionálům. Proč? Vizionáře každodenní rutina zabíjí Příštích několik měsíců, jež Musk označil za výrobní peklo, bude o všem, jen ne o vizionářském přístupu. Bude to optimalizace rutiny. Kaizen, jak tomu kdysi říkala Toyota, tedy systém neustálého zlepšování výroby často po těch úplně nejmenších kouscích. Ostatně existuje velké množství firem, které se živí třeba tím, že změní v automobilce rozmístění nářadí u pracovníků jedné malé části výrobní linky a automobilce tak ušetří desítky milionů ročně. To ale není nic pro vizionáře. Je to tvrdá práce matematického modelování. Elon Musk však byl a stále je tím, kdo se chtěl dostat na Mars. To díky Marsu se také objevil v Tesle. Není tam kvůli tomu, že by byl odborníkem na automobilový průmysl, logistické či výrobní systémy či na retailový prodej aut. Je tam proto, že zakladatelé Tesly si s ním náhodou na jedné konferenci v roce 2000 potřásli rukou. Teď je ale možná čas vrátit se zpět k misi na Mars. Musk má na víc než na šéfování automobilce Podívejte se, kdo dnes vede automobilky – třeba Toyotu, Ford, Volkswagen či Nissan, reálně největšího konkurenta Tesly. Znáte jejich jména? Patrně ne. Jsou to totiž manažeři, ne vizionáři. Nikdo z nich nechce na Marsu stavět milionovou metropoli, nikdo z nich nechce dávat auta na skateboardy a budovat 3D tunelové systémy pod městy, nikdo z nich nechce strkat lidi do vakuového potrubí a nahradit tak leteckou dopravu. Mimochodem právě hyperloop už je tím konceptem, u kterého Musk oficiálně uznal, že nemá dostatečnou časovou kapacitu, a jeho vývoj svěřil jiným. Třeba to vyjde, třeba nikoliv. Určitě ale na světě bude existovat víc zkušených generálních ředitelů automobilek než lidí schopných dotáhnout hyperloop do produkční reality. A právě proto by se Elon Musk možná měl z Tesly stáhnout. Má mnohem větší potenciál než být generálním ředitelem automobilky, která chce velikostí své roční produkce někdy do roku 2020, když všechno půjde naprosto ideálně, začít pozvolna dohánět Škodu Auto.   

ELON MUSK

Nahoru