menuMENUHledat
csen

LA Auto Show ukázala Model 3 i novinky od Jeepu či BMW

04. 12. 2017 | Zdroj: Obrázky: https://laautoshow.com/2017-show-photos/
LA Auto Show ukázala Model 3 i novinky od Jeepu či BMW

V americkém Los Angeles probíhá od 1. prosince do 10. prosince místní svátek automobilismu. Letošní ročník je výjimečný tím, že se rozhodla zúčastnit i Tesla, jež automobilové veletrhy obvykle moc nemusí. Model 3 však nebyl jediným elektromobilem, který zde upoutal pozornost médií.

Tesla překvapila

LA Auto Show je relativně malý veletrh. Přesto na něm najdete přes tisícovku aut 36 značek a rovných 21 světových premiér. K vidění už tu byla nová Mazda 6, nové Subaru Ascent, ale třeba i BMW 6 Gran Turismo. Jednou z novinek, byť ne zcela debutujících, byl i Model 3.

Ten je zde tentokrát patrně hlavně jako demonstrace pro investory, protože o zákazníky – na rozdíl od výše zmiňovaných vozů – rozhodně nemá nouzi. Model 3 je snad jediným masově vyráběným autem vyprodaným na téměř dva roky dopředu.

BMW představilo električtější i8

Jedním z vozů, které se zde prezentují je BMW i8 Roadster. Ten paradoxně není nový jen v tom, že přišel o kus střechy. Nabízí totiž přepracovaný hybridní pohon s celkovým výkonem 275 kW (369 koní), což je o 9 kW (12 koní) více než v předchozí verzi. Může za to inovovaný elektromotor, jenž i nadále sekunduje 1,5litrovému benzinovému tříválci, který vyfasoval kvůli zpřísněným emisním normám filtr pevných částic.

Výrazné inovace se dočkaly i akumulátory. Mají teď 11,6 kWh, což je o 63 % více než u původní verze. Nový i8 tak vydrží být sportovní i po prvním kole na Ringu. Čistě na elektřinu zvládne 55 km (namísto 37 km) a maximální rychlost vzrostla ze 70 km/h na 105 km/h, čímž nově došlo k plně elektrickému pokrytí veškerého městského i okreskového provozu. Nový i8 Roadster zvládne sprint z 0 na 100 km/h za 4,6 sekundy. Ti, kteří preferují auta s pevnou střechou, si nemusejí zoufat. Inovacemi prošla i klasická verze i8. U té zrychlení z 0 na 100 zůstalo na 4,4 sekundy. Nárůst výkonu totiž vykompenzovaly větší akumulátory.

Jeep odhalil elektrický Wrangler

Tesla a BMW zatím razí filozofii, že elektřina je hlavně o sportování. Výhoda maximálního výkonu i krouticího momentu dostupná okamžitě od nulové rychlosti i otáček je nesporná. Právě proto vlastně kdysi vznikla Tesla. Jenže druhá zmiňovaná výhoda se hodí i jinde než při sportování. Ostatně Tesla Semi to také prokázala. Elektrický tahač se rozjede nesrovnatelně rychleji než dieselový. Přesto výhoda maximálního krouticího momentu od nulových otáček zůstávala bez povšimnutí výrobců offroadů. Až doteď. Jeep totiž oznámil, že v roce 2020 představí elektrický Wrangler. Americké synonymum pro pravověrný offroad.

Jeep, podobně jako BMW, šel cestou hybridního pohonu. Tou se ostatně vydal již v dubnu se svým konceptem Yuntu, hybridní evolucí populárního Jeepu Cherokee s dojezdem 40 mil (64 km) na elektřinu. Hybridní Wrangler však vypadá, že slibuje mnohem více elektřiny. Jádrem pohonu je tzv. eTorque, který ke spalovacímu pohonu přidává rekuperaci, start-stop systém a asistenci elektrického pohonu. Tento systém dodává výkon 270 koní a 400 nm.

Michael Manley, šéf značky Jeep, přitom už na letošním detroitském autosalonu, kde prosákly první informace o přípravách hybridního Wrangleru, prohlásil, že v hybridizaci offroadů spatřuje klíčovou roli, neboť přídavný elektrický pohon dokáže výrazným způsobem zlepšit distribuci krouticího momentu náhonu všech čtyř kol. Zdá se tedy, že Jeep to s využitím druhé hlavní výhody elektromobilů myslí smrtelně vážně. S ohledem na zachování nízké hmotnosti kritické pro jízdu v terénu však jde cestou hybridů.

Video:

TeslavozybateriedobíjeníelektromobilitaelektromobilRoadsterBMWModel 3USAshowroomAuto Showvideokrátké zprávyrychlostnabíjenívychytávkyelektrifikaceTesla Semi
Nahoru