Musk zahajuje své čínské tažení!
Tesla se chystá na sérii obřích investic do nové Gigafactory v Šanghaji. Na celý proces plánování dohlíží sám Elon Musk, který si od dobytí čínského trhu slibuje další výrazný milník v historii společnosti.
Lukrativní Čína
Plány na investice v Číně byly představeny spolu s výsledky za druhý kvartál roku 2018. Gigafactory 3 je označována za strategický projekt, který umožní společnosti sídlící v Kalifornii představovat konkurenceschopnou značku také na čínském trhu. Cena jejích vozů je v současné době výrazně zatížena cly a náklady spojenými s logistikou. Díky výrobě přímo v Číně by se vozy Tesly mohly stát automobily nejen pro vyvolené, ale mohly by si je dovolit širší vrstvy obyvatel. Navíc trh s elektromobily se začíná v Číně rozrůstat do nevídaných rozměrů.
Má na to Tesla?
Takto obrovský projekt, si však bude žádat obrovské investice a objevují se obavy o to, zda jich bude Tesla schopna. Vývoj výroby Modelu 3 nešel podle očekávání a Gigafactory 1 sídlící v Nevadě si sama každoročně vyžádá nemalé investice spojené s údržbou a jejím rozšiřováním. Náklady na její výstavbu se vyšplhaly na závratných 5 miliard dolarů a je jen otázkou, co by další mohutná investice s Teslou udělala.
Elon Musk však uvádí, že náklady na výstavbu Gigafactory v Číně se však budou blížit hodnotě 2 miliard dolarů, což je o více jak polovinu méně než u nevadské Gigafactory.
„Jsme si jistí, že můžeme postavit Gigafactory v Číně mnohem levněji. Můj odhad se blíží dvěma miliardám dolarů, což by bylo asi 250 tisíc automobilů ročně. Také si myslím, že bychom mohli být mnohem efektivnější při snižování nákladů a to především při výrobě bateriového modulu a jeho obalu a také v karosářských pracech, lakování a obecné montáži.“
Tesla chce zároveň co nejvíce využít své dosavadní zkušenosti získané ze stavby Gigafactory 1. Podle stavební společnosti Staubel by Tesla byla schopna snížit náklady při stavbě až o 20 %, právě díky novým zkušenostem a postupům.
„Našli jsme překvapivé množství způsobů jak zlepšit efektivitu a rychlost v Gigafactory 1 a všechny tyto poznatky budou aplikovány také na Gigafactory 3. Proces plánování se již rozbíhá a vše prozatím vypadá mnohem efektivnější a také levnější.“
A kde na to Tesla vezme?
Z čeho bude Tesla nový projekt financovat je věc, která zajímá skutečně mnoho fanoušků i odpůrců společnosti. Elon Musk řekl, že společnost má přístup k půjčkám od místních bank a zároveň počítá s úvěry s interním peněžním tokem. Navíc investice do čínské továrny nezačnou dříve jak v roce 2019, a za tu dobu by společnost měla být schopna naakumulovat alespoň nějaký investiční kapitál. Tesla momentálně čeká na vyřízení veškerých povolení a první odhady hovoří o zahájení výroby někdy v roce 2020. Pravděpodobnější je však rok 2021.
A co se bude v Číně vyrábět?
Čínská Gigafactory 3 bude koncipována jako výrobce elektromobilů a také baterií do nich určených. Zda se společnosti podaří skloubit obě tyto aktivity do co nejefektivnější podoby, ukáže čas. Pokud by se však Tesle podařila tato investice bez větších potíží, znamenalo by to pro ni další velmi výrazný milník, který by zásadně pohnul nejen s její tržní hodnotou.