Tesla plánuje postavit Gigafactory 3 v neuvěřitelném tempu
Tesla má v plánu mnohem více prohloubit své aktivity na území Asie. Pomůže jí k tomu i výstavba Gigafactory 3, se kterou má skutečně ambiciózní plány.
Rychleji a rychleji
Když Tesla oznámila odhadovaný časový plán pro výstavbu Gigatovárny s označením 3, mnozí byli velice skeptičtí a považovali datum dokončení stavby za nereálné a plán, který počítá s dokončením stavby za dva roky od jejího zahájení, jen za další Muskovo přestřelení.
O to větší překvapení je, že Tesla chce celý plán výstavby Gigafactory 3 ještě více urychlit. Výrobce elektromobilů nedávno zveřejnil zprávu v rámci konce třetího čtvrtletí, ve které uvádí, že se v uplynulém kvartále vyrobilo a dodalo více než 80 tisíc elektromobilů. Zpráva dále obsahuje informace, že Modely S a X zaznamenaly v Číně zvýšení dodávek, a to i přes pokračující napjaté obchodní vztahy mezi USA a Čínou, které se výrazně podílí na zvyšování cen vozů Tesla na čínském trhu. Aby Tesla této nepříjemné situaci předešla, rozhodla se výstavbu Gigafactory v Číně ještě více popohnat.
„Zrychlujeme výstavbu naší šanghajské továrny, u které očekáváme, že výstavba proběhne velmi rychle díky zkušenostem získaných ze stavby linek pro výrobu Modelu 3.“ Uvedla Tesla ve své poslední čtvrtletní zprávě.
Výstavba bude efektivnější
O tom, že Tesla bude schopna novou Gigafactory postavit mnohem efektivněji, se mluvilo již v polovině roku. Tehdy CEO společnosti Elon Musk spolu s CTO J.B. Straubelem poznamenali, že výstavba továrny by měla být mnohem méně náročná na kapitál než ta ve Spojených státech. Musk sám řekl, že by se cena za výstavbu mohla přiblížit ke 2 miliardám amerických dolarů při plánované produkci 250 tisíc vozidel ročně. Straubel navíc přidal poznámku, že Tesla již nyní objevila několik postupů, jak učinit výstavbu levnější a zároveň rychlejší.
„Nalezli jsme překvapivý počet způsobů, jak zlepšit efektivitu, rychlost a náklady v Gigafactory 1. A všechny tyto nové informace budou aplikovány také v Gigafactory 3. V posledních týdnech a měsících jsme zjistili, že některé oblasti výroby lze zrychlit bez investování o 20% a některé dokonce o 25% až 30%.“
Finance nejsou problém
Tesla prozatím nepředstavila svůj finální časový plán pro Gigatovárnu v Šanghaji, ale vzhledem k původnímu velmi ambicióznímu cíli lze předpokládat, že bude všem zvedat obočí hodně nahoru. Již nyní můžeme s poklidem říci, že Tesla by ráda viděla Gigafactory 3 fungovat během několika příštích let.
Celé soukolí tohoto velkého projektu se koneckonců již dalo do pohybu s tím, že nejnovější informace ukazují, že společnost má připraveno již zhruba 30% veškerého potřebného kapitálu. Když si k tomu přičteme pomoc od místních bankovních domů, které jsou Tesle připraveny dát skutečně štědré úvěry, není zde již žádná překážka, na kterou by zahájení projektu mohlo narazit.
Čínské zázraky na počkání
Čínské stavební firmy jsou navíc proslulé svou schopností rychlé výstavby velkých konstrukcí. Vzpomeňme jen na husarský kousek, kdy jedna čínská společnost postavila zcela novou železniční zastávku za 8,5 hodiny nebo výstavbu plnohodnotného mrakodrapu o 57 patrech za 19 dní. Pokud by se takto dařilo i při výstavbě Gigafactory 3, pak se můžeme těšit na zahájení jejího provozu již velmi brzy.