Němci příští rok zprovozní na dvou úsecích dálnic „trolejtrucky“
Trolejbusy nejsou žádnou novinkou. Již dlouhé desítky let odvádějí zplodiny z městské hromadné dopravy daleko za město, do elektráren. U „trolejtrucků“ je základní idea jiná, zajistit elektrický provoz na dálkových trasách (podobně jako např. u elektrifikovaných železnic) s tím, že celkové exhalace elektrického pohonu jsou výrazně nižší než u toho dieselového (stejně jako u železnice). A přesně na tom teď intenzivně pracují v Německu. První dva úseky zprovozní příští rok.
Na dálnicích přibydou troleje
Základní myšlenkou trolejtrucků je instalace trolejí na dálnice, které dnes, zejména v Německu, čelí husté nákladní dopravě. Tím, že se náklaďáky nepotřebují (a někde dokonce ani nesmí) předjíždět, postačuje elektrifikovat pouze pravý jízdní pruh – identickými trolejemi jako třeba u trolejbusů ve městech. S elektrifikací silnic první třídy trolejemi se zatím moc nepočítá a elektrifikace jakýchkoliv dalších komunikací, včetně měst, by také nebyla moc ekonomická.
Německo už v tuto chvíli má jeden uzavřený testovací úsek elektrifikované dálnice v Braniborsku u města Groß Dölln. Teď má však dojít k elektrifikaci skutečných dálnic. Bude se jednat o dva dvanáctikilometrové úseky ve Šlesvicku-Holštýnsku a v Hesensku. Zprovozněny budou do konce roku 2018. Spolkové ministerstvo životního prostředí totiž řeší strategickou otázku, jak zvýšit objem nákladní dopravy na německých dálnicích bez zvyšování exhalací.
Video: Testovací úsek elektrické dálnice v Německu
Trolejtrucky mají o 90 % nižší emise
Společnost Scania, která se v oblasti trolejtrucků momentálně nejvíce angažuje, tvrdí, že její trolejtrucky mají při provozu na elektřinu o 80 až 90 % nižší emise a o 50 procent nižší spotřebu. Elektrický pohon je totiž schopen dosahovat maximálního výkonu i točivého momentu mnohem snáz než spalovací motory. To je také důvodem, proč se o celou věc Němci zajímají. Spolkovému ministerstvu životního prostředí jde teď hlavně o to, vyzkoušet si celou věc v reálném provozu. Přitom už krátké elektrifikované úseky dálnic, např. v okolí velkých měst s hustou nákladní dopravou, mají šanci snížit exhalace škodlivin v ovzduší.
Elektrifikace dálnic začíná být trendem
Zatímco Německo o „trolejtrucích“ a elektrifikovaných dálnicích do teď jen uvažovalo, ve Švédsku už jedna taková dálnice existuje. Byla otevřena 22. června 2016 a jedná se pouze o 2 km pruh dálnice E16 v okolí města Gävle ve středním Švédsku. Jedná se tedy o šestinásobně kratší úsek, než bude teď vybudován ve dvou spolkových zemích v Německu. Jeho elektrifikace stála dohromady v přepočtu 219 milionů z veřejných peněz a 137 milionů korun ze soukromých. Část z toho šla ale i na pořízení oněch trolejtrucků. Scania těmito trolejtrucky vybavila některé místní firmy a teď sleduje reálné přínosy elektrického pohonu náklaďáků.
Video:
„Dvousystémové“ náklaďáky
Trolejtrucky musí být z definice svého fungování, kdy fungují jako tzv. door-to-door přeprava (na rozdíl od železnice, která je z nádraží do nádraží), schopny provozu s i bez trolejí. To je oproti elektrifikované železnici, kdy se při skončení trolejí souprava přepřahá na dieselovou lokomotivu, dost rozdíl. Trolejtrucky tak, na rozdíl od trolejbusů, budou muset být vybaveny i dieselovým pohonem a nádrží na naftu.
Současné trolejtrucky Scania G360 využívají paralelní hybridní konstrukce. Dieselový motor o výkonu 360 koní a elektrický o výkonu 130 kW. Náklaďák ve svých útrobách navíc skrývá i 5 kWh akumulátor, takže je schopen nějakou dobu jet na elektřinu i bez trolejí.