Nová Tesla Roadster je tu. Je lepší než benzinové supersporty
Nová Tesla Roadster dá z nuly na sto za 4,2 sekundy! Žádná sláva, říkáte? Jenže tenhle údaj je v mílích. Na 60 mil za hodinu, tedy 96,6 km/h, zrychlí za 1,9 sekundy. Ostatní supersporty přitom zdaleka překonává ještě v jedné věci – v dojezdu. Na jedno dobití totiž ujede neuvěřitelných 998 km.
Chiron má smůlu
Nová Tesla Roadster se povedla. Má čistý design kupé, a přesto nabídne vevnitř celkem čtyři sedadla, byť ta zadní nejsou pro dvoumetrové dospělé. Po vzoru některých Porsche 911 navíc umožňuje sundat skleněný střešní díl, takže to vlastně není ani tak kupé, jako spíš targa. Stejně jako většina moderních supersportů, i Tesla Roadster nabízí pohon 4 × 4. A třeba takové Bugatti Chiron si dá k snídani.
Pojďme si porovnat některé parametry s Bugatti:
Tesla Roadster | Bugatti Chiron |
Bugatti Veyron 16.4 Super Sport |
|
0–60 mph |
1,9 s | 2,3 s | 2,4 s |
¼ míle |
8,8 s * | - | 9,6 s |
Dojezd | 998 km | 444 km | 433 km |
* Elon Musk však na tiskové konferenci říkal 8,9 sekundy.
Velký otazník zůstává viset nad maximální rychlostí. Elon Musk při uvedení vozu řekl, že podrobnosti k maximálce nechce prozrazovat, ale že to bude nad 250 mil za hodinu (402 km/h). Totéž uvádí Tesla na svém webu. Nevíme ale, kolik „nad“. Je však možné, že minimálně maximální rychlost Veyronu bude pokořena. Jen pro pořádek připomeňme, že současné maximum drží Koenigsegg se svou Agera RS, a to 277,9 míle za hodinu (447 km/h).
I cena je jako za supersport
Tesla ví, že se jí Roadster opravdu povedl. A tomu odpovídá i cena – 250 000 USD, tedy zhruba 5,43 milionu korun. To je podobná cena, za niž můžete v USA koupit třeba Lamborghini Huracán LP 580-2 Coupé, pokud se uskromníte při volbě doplňků. Za tuhle cenu je Roadster k mání už nyní pro prvních tisíc zájemců o tzv. Founders Series, kteří musí celou cenu složit ihned. Ostatní musí nyní složit zálohu 50 000 dolarů a zbylých 200 tisíc doplatit při převzetí. Svůj vůz však dostanou nejdříve v roce 2020.
Místo volantu řídítka
Tesla při představení některým přítomným ukázala také interiér vozu. Ten dost vybočuje z toho, na co jsme u supersportů zvyklí. Interiéru podle všeho dominuje karbon. Zajímavé ale je, že mu nevévodí volant. Roadster se řídí tenkými „řídítky“ – velmi úzkým obdélníkovým závodním volantem, který je v nízkých rychlostech očividně nutné otočit i více než jednou. Je ale pravděpodobné, že s rostoucí rychlostí se mění nastavení posilovače.
Další zajímavostí je chybějící tachometr. Interiéru dominuje velký dotykový displej, který je možná ještě větší než v Modelu S a nabízí také pravděpodobně trochu jinou technologii zobrazování. Uživatelské rozhraní je s Modelem S totožné. Zatím to ale vypadá, že displej není příliš funkční. V autě jsou navíc ještě dva velmi úzké displeje – jeden před řidičem a druhý před spolujezdcem. Je možné, že právě ty budou zobrazovat rychlost jízdy. Roadster však do produkční verze čeká ještě pár let.