menuMENUHledat

GM rychle vstává z mrtvých, do roka a půl nabídne dva elektromobily, do pěti let dalších 18

16.11.2017 16:20 | Autor: MSO | Zdroj: General Motors, Cadillac, OnStar, Maven, Zdroj obrázku: Gm.com
GM rychle vstává z mrtvých, do roka a půl nabídne dva elektromobily, do pěti let dalších 18

General Motors, u nás nepříliš známá, byť stále ještě čtvrtá největší automobilka světa, která se o bronz pere s Hyundai/KIA, se rozhodla pořádně šlápnout do nových technologií. Včera její generální ředitelka Mary Barra představila plány na příští pětiletku – nulová nehodovost, nulové emise a nulové zácpy. Na co se tedy můžeme těšit?

Krize je pryč, GM chce zpátky na špičku

General Motors byla jednou z vůbec nejpostiženějších automobilek, které zasáhla globální finanční krize v roce 2008. Ostatně z jejího domovského Detroitu se na čas stalo doslova město duchů. Teď už je však krize pryč. Automobilka roste a loni vydělala 9,5 miliardy dolarů čistého. Do jejího portfolia patří značky GMC, Buick, Cadillac a i u nás známý Chevrolet. Německý Opel GM letos odprodala francouzskému PSA.

Společnost General Motors však nezahálela a s uvolněnýma rukama a nějakými dalšími miliardami na účtech začala dělat velké věci. Nejprve šokovala americkou veřejnost v polovině letošního roku svým Super Cruise, pokročilým autopilotem v novém Cadillacu CT6, jenž si nezadá s Autopilotem od Tesly. A potom se pustila do velkých nákupů. Konkrétně si koupila výrobce levných LiDARů, které využívá i CT6, a pohltila také startup zabývající se autonomním řízením. Výsledkem má být autonomní elektrický Bolt (s úrovní autonomie 4), dostupný na objednání z mobilu se službou podobnou Uberu. Ten už dávno brázdí ulice několika amerických měst a do ostrého provozu má prý přijít během příštího roku. Ještě před měsícem to přitom vypadalo, že právě tohle je u GM ta „next big thing“. Není. Generální ředitelka Mary Barra včera všechny vyvedla z omylu.

Jasná vize postavená na třech pilířích

Autonomní Chevrolet Bolt EV je totiž jen jakýmsi nástrojem pro ověření celého konceptu. Automobilka se chce vydat v následující pětiletce směrem k nulovým nehodám (stejnou vizi má i Elon Musk), nulovým emisím (o tom už roky hovoří zase Toyota) a poměrně překvapivě také k nulovým zácpám (o tom mluví Elon Musk v souvislosti s Boring Company).

Jak toho chce GM dosáhnout? Ke slovu mají přijít elektromobily, výrazné rozšíření služeb OnStar (v současné době pokrývají automatické tísňové volání, odcizení vozidla, navigaci a vzdálenou komunikaci s vozem), autonomní vozidla (skutečně ve smyslu aut bez řidiče), sdílená mobilita (GM k tomu má platformu Maven) a masivní sběr a vyhodnocování dat z reálného provozu, jako to dělá třeba Tesla u Autopilota 2.0.

S elektromobily se v GM roztrhne pytel

Je třeba si připomenout, že GM bývala skutečným inovátorem v oblasti elektromobilů. Mnoho let před vznikem Tesly totiž prodávala svůj GM EV1. Po ne zrovna optimálních prodejních výsledcích (1 117 prodaných vozů) odešla na 11 let do ústraní. Pak v roce 2010 představila Chevrolet Volt první generace, který se také netěšil zrovna velkému zájmu. Následoval Spark EV (2013), Volt 2. generace (2015), Bolt EV (2016), jehož se prodalo již přes 17 tisíc kusů, a letos i CT6 plug-in hybrid (2017).

Mary Barra včera dále potvrdila, že na platformě Bolt EV budou uvedeny v následujících 18 měsících dva nové elektromobily, z nichž jeden bude prodáván pod značkou Buick. Dále překvapila všechny přítomné, když dodala, že GM v současné době finišuje novou modulární platformu pro elektromobily. Ta bude využívat nově vyvíjené akumulátory, které se dostanou s výrobními náklady pod magických 100 dolarů za 1 kWh. General Motors slibuje 30% úsporu nákladů, vyšší energetickou hustotu, rychlejší nabíjení stejnosměrným proudem a flexibilní modulární design.

Nová platforma bude pro elektrická SUV

Do roku 2021 má na nové platformě vzniknout celkem 18 elektrických vozů. Už teď je přitom zřejmé, že řada z nich se bude dublovat, protože bude k dispozici jejich základní a luxusní verze. Podobně jako třeba kdysi Ford prodával Mondeo pod svojí značkou a zároveň pod značkou Jaguar S-Type, který byl postavený na stejné platformě a někdy i se stejnými motory.

Základem modulární platformy jsou kompaktní SUV a jeho luxusní varianta (ta ponese patrně značku Cadillac). Z nich GM odvodí auto s „nízkou střechou“ a jeho luxusní variantou – tedy patrně crossover ve stylu BMW 3 GT, lehkou komerční dodávku, sdílený elektromobil (v současnosti prototyp využívá Bolt EV), malé SUV, kompaktní crossover utility vehicle (tedy něco ve stylu Peugeot 2008), luxusní kompaktní CUV (tedy něco ve stylu Audi Q3), velké SUV pro sedm osob a luxusní velké SUV pro sedm osob. To vše by přitom mělo být v prodeji do roku 2022.

GM může udělat VW i dalším čáru přes rozpočet

O obrovském množství plánovaných elektromobilů hovoří každá velká automobilka. Problém je v tom, že málokterá z nich pro to i něco dělá. General Motors je přitom „otcem“ novodobých elektromobilů. Má tedy o dost jinou výchozí pozici než třeba koncern VW. Navíc GM ukázala světu velmi funkčního autopilota, stejně jako funkční autonomní vůz, který už jezdí v reálném provozu v několika městech. Něco podobného zatím neukázala ani Tesla, natož tradiční automobilky. Máme se na co těšit!

Nahoru