E.ON chce zaplavit Evropu dobíjecími stanicemi, budou i v ČR
Německá energetická společnost E.ON se chystá být jedničkou na evropském trhu s dobíjecími stanicemi. Prvotní prohlášení společnosti hovoří o 10 000 dobíjecích míst. Podrobnosti firma oznámí v prvním čtvrtletí příštího roku. Jako první vznikne „elektrická dálnice“ z Norska do Itálie, která se však vyhne Česku.
E.ON a elektromobilita?
E.ON je původně německá energetická společnost se sídlem v Essenu. V Německu provozuje několik jaderných elektráren, v Británii, Švédsku, Polsku a USA navíc i větrné farmy a v několika dalších zemích včetně Česka působí i v oblasti prodeje a distribuce elektrické energie. Kromě toho se však věnuje i budování a provozu dobíjecích stanic pro elektromobily, a to nějakou dobu už i v Česku. Třeba v Brně ve Vaňkovce zatím nabízí dobíjení elektromobilů zdarma. Zatím se jednalo víceméně o pilotní aktivity. Teď se ale všechno změní.
První přijde elektrická dálnice
První vlaštovkou E.ON na poli dobíjecích stanic se má stát tzv. elektrická dálnice. Ta má vést z Norska přes Švédsko, Dánsko a Německo až do Itálie. Do tohoto projektu je zapojena i Francie a Spojené království. E.ON do něj vstoupil spolu s dánským provozovatelem dobíjecích stanic CLEVER. Ten má sám o sobě na svědomí již přes 1 500 dobíjecích stanic v Dánsku a Švédsku, ve kterých si můžete dobít i Teslu. CLEVER totiž podporuje celkem pět dobíjecích standardů – IEC Type 1, IEC Type 2 (ten v Evropě využívá i Tesla), CHAdeMO, CCS Type 2 a AC43 Type 2.
Obě firmy do elektrické dálnice investují do roku 2020 celkem deset milionů eur. Jednotlivé dobíjecí stanice budou nabízet dobíjecí výkon 150 kW s možným upgradem až na 350 kW a budou od sebe vzdáleny 120 až 180 km, což pro majitele Tesly nebude žádný problém. Konkurenční projekt dobíjecích stanic IONITY od německých automobilek a Fordu však končí na rozestupu 120 km, jejich současná produkce by totiž 180 km často nedojela.
Každá dobíjecí stanice bude disponovat dvěma až šesti dobíjecími místy a všechny nabíječky budou podporovat rychlé dobíjení CCS. První stanice se již teď začaly budovat v Německu a Dánsku, tedy v domovských zemích obou firem. Byť se tisková zpráva nijak blíže nezmiňuje o typech podporovaných zásuvek, je vysoce pravděpodobné, že CLEVER si prosadí udržení všech jím podporovaných standardů, včetně IEC Type 2, klíčového pro dobíjení Tesel. O tom, že E.ON bude chtít podporovat Teslu, vypovídá i fakt, že hovoří o dobití dojezdu 400 km během 20 až 30 minut. V tuto chvíli totiž takovýto dojezd nikdo jiný než Tesla nenabízí.
Druhá vlna postihne i Česko
Pro nás v ČR je však mnohem podstatnější další informace o programu E.ON Drive. V rámci něj má vzniknout v Evropě celkem 10 000 dobíjecích stanic. To je v současné době bezkonkurenčně největší projekt dobíjecích stanic, který zastíní i síť Tesly, jež má v Evropě k dispozici 1 032 Superchargerů se 7 320 dobíjecími místy.
E.ON přitom již několik dobíjecích stanic pro elektromobily provozuje, nejen v Česku. Většinu z nich najdete zejména na dánských dálnicích, kde má E.ON silnou pozici. Kromě nich se rychle rozšiřuje i v Německu, ve Švédsku, Spojeném království, v Rumunsku, Maďarsku, na Slovensku a také v České republice, již tisková zpráva explicitně zmiňuje. Firma jako taková působí navíc i na trzích v Belgii, Nizozemsku, Lucembursku, Itálii a mimo Evropu také v USA. Lze přitom předpokládat, že rozšiřování evropské sítě dobíjecích stanic E.ON se bude týkat primárně trhů, na kterých firma již nyní podniká.