Nový patent Tesly odhaluje revoluci v rychlodobíjení!
Současné Superchargery jsou schopné za 40 minut dostat do Tesly až 63 kWh. V domácích podmínkách se bavíme o 11,5 kWh za hodinu nabíjení. S rychlonabíjením li-ion akumulátorů je totiž spojena řada potíží. A Tesla teď přišla s patentem, které spoustu z nich vyřeší.
Rychlonabíjení má své problémy
Klíčovým problémem rychlonabíjení jsou tepelné ztráty. Na 11,5 kWh domácího nabíjení u přívodu dimenzovaném na 100 A je totiž potřeba 19,2 kWh energie. 7,7 kW se tak každou hodinu ztratí v podobě odpadního tepla. U Superchargerů Tesla tyto údaje nezveřejňuje, ale lze předpokládat, že tepelné ztráty budou ještě větší. Nový patent Tesly právě tento problém řeší, veškeré chlazení totiž umisťuje do podlahy.
Dobíjet se bude podvozkem
Současný systém má také druhý háček. Limitující totiž mohou být i průřezy pro nabíjecí kabely. Ohmův zákon platí pro každého a čím širší vodič, tím více proudu (a při menších tepelných ztrátách) se přes něj protlačí. Patent US 2017/0096073 A1 proto přichází s jiným způsobem napojení nabíječky. Skrze podvozek. Tam už estetické limity průřezu víčka dobíjecího konektoru padají. Patent přitom počítá s dvěma dostatečně vzdálenými vodiči.
Stávající Tesly budou mít smůlu
Bohužel to zároveň znamená, že stávající Tesly prostě budou mít smůlu. Nový systém totiž není jen o umístění dobíjecích konektorů, ale i o celkovém rozvržení a systému chlazení. Akumulátory budou nově hlavně v zadní části vozu, zatímco v té přední bude přítomen chladič pro nabíjení. Za patentu není ale zřejmé, zda ho nebude vůz využívat i v běžném provozu, např. pro chlazení akumulátorů při dlouhodobém vysokém odběru (např. při závodech na okruhu).
Co nový patent přinese?
Nový patent pomůže radikálně zlepšit možnosti nabíjení v uzavřených prostorech. Ne nadarmo jsou totiž Superchargery umisťovány výlučně venku. Výrazného zlepšení by se však mohlo dočkat i domácí nabíjení, které je dosud skutečně pomalé. Nejrychlejší domácí nabíječka totiž za hodinu doplní dojezd jen o 52 mil (84 km), u Modelu X o 7 mil (11 km) míň. Nový systém nabíjení přitom bude zároveň vykazovat vyšší účinnost a tím pádem i menší tepelné ztráty. Dobíjení doma tak bude nejen rychlejší, ale hlavně také levnější. Majitelé budoucích Tesel se tak mají na co těšit.
Dočká se už Model 3?
V současné době je přitom velkým otazníkem, zda se náhodou nového dobíjení nedočkají již majitelé Modelu 3. Server Electrek totiž píše, že Tesla poprvé o udělení tohoto patentu žádala již v roce 2014. To by dávalo jejím inženýrům slušný prostor k tomu, aby ho měl už Model 3…