Porsche a Audi budou mít společnou platformu pro elektromobily
Volkswagen je proslulý hledáním úspor z rozsahu prostřednictvím sdílení komponent napříč značkami. Teď má Audi s Porsche připravit novou společnou platformu pro luxusní elektrosedany i SUV. Ta přitom nesouvisí s dříve ohlášeným Porsche Mission E. První modely obě značky Volkswagenu představí již za tři roky!
Náskok díky sdílení
Zatímco reklamní slogan Audi „Náskok díky technice“ je už notoricky známý, ve skutečnosti Audi i další součásti koncernu Volkswagen získávají náskok hlavně díky sdílení komponent. Fenomenální úspěch Volkswagenu a posílení jeho celosvětové pozice přinesla zejména koncernová platforma MQB, kterou důvěrně známe z Octavie, Superbu, Karoqu, Kodiaqu, ale také z Passatu, Glofu, Arteonu, Pola, Tiguanu, Touranu či Audi TT, A3, Q2 a samozřejmě i ze Seatů Ibiza, León, Arona či Ateca.
Pro soužití Porsche a Audi je však zásadnější platforma VW MLB, kterou sdílí Macan, Q5, A4, A5, A6, A7 a A8. Sdílení Porsche s Audi samozřejmě nepřineslo jen samá pozitiva a sociální jistoty. Audi dodalo Porsche i třílitrový dieselový biturbo šestiválec, který dostala všechna dieselová Porsche Cayenne z německého trhu, protože absolutně nesplňovala emisní limity. Nicméně pro elektrickou budoucnost stuttgartské a ingolstadtské dcery Volkswagenu bude zásadnější právě onen výše zmiňovaný Macan.
Lipsko se stane líhní luxusních elektromobilů
Minulý týden deník Stuttgarter Zeitung přinesl rozhovor s generálními řediteli obou automobilek, který poodhalil jejich sdílenou elektrickou budoucnost. Mimochodem právě sdílená platforma má přinést 30% úsporu, což je ve světě automobilového průmyslu dost zásadní. Audi a Porsche na myšlence sdílené elektrické platformy pracují už od roku 2016. Zapojeno je do ní celkem 550 vývojářů Audi a 300 vývojářů Porsche. Do roku 2025 má na vývoj padnout několik miliard eur. Akumulátory pro nové elektromobily bude dodávat korejský LG Chem z nové továrny v Polsku, kterou kvůli tomu firma buduje. Samotné vozy se budou patrně vyrábět v továrně, z níž v současné době vyjíždí Porsche Macan, tedy v Lipsku. Audi výrobu nasměruje do domovského Ingolstadtu a do továrny v Neckarsulmu. Ve vzdálenější budoucnosti přijdou na řadu i čínské továrny obou automobilek.
Na co se můžeme těšit?
Nová platforma určená výlučně pro Audi a Porsche bude schopna pojmout jak čistě elektromobily, tak plug-in hybridy. Má přinést dvě limuzíny Audi, dvě SUV Audi, SUV Porsche a také nový elektrický sporťák Audi. Podíl prvních ohlášených aut na nové platformě u jednotlivých automobilek je tak odrazem podílu vývojářů obou značek na společném projektu. Automobilky přitom paralelně budou pokračovat na dalších projektech, tedy na Audi e-tron a Porsche Mission E. To má pro Porsche mnohem větší prioritu.
Čeká se na dobíjecí stanice
Šéf Porsche přitom připomněl, že prioritní je teď vybudovat síť dobíjecích stanic. Konkrétně hovořil o číslovce 400. Je tak zjevné, že se odkazoval na dobíjecí síť IONITY, budovanou společně s BMW, Daimlerem a Fordem. Ta má být hotová v roce 2020. První elektromobily na nové platformě přitom mají přijít o rok později. To mimochodem vypovídá hodně o tom, jak moc jsou si obě luxusní automobilky vědomy problémů s rychlostí dobíjení a nízkým dojezdem, i o tom, že polská továrna LG Chem do tří let žádnou revoluci v akumulátorech pro Porsche a Audi asi nepředvede.