menuMENUHledat

(R)evoluční elektromotor od Tesly. Přinese novou éru automobilového průmyslu?

25.07.2018 10:31 | Autor: VS | Zdroj: teslarati.com
 (R)evoluční elektromotor od Tesly. Přinese novou éru automobilového průmyslu?

Model 3 přinesl zcela nové konstrukční řešení elektromotoru, které je dle některých klíčem k budoucímu úspěchu nejen společnosti Tesla, ale znamená příchod doby elektrické do automobilového průmyslu.


Jedinečný elektromotor

Konstrukce elektromotoru, které jsou v současné době používány u Modelu 3 a také u Tahače Semi, jsou výkonné a navrženy pro co největší všestrannost. I to je důvod, proč s nimi Tesla počítá také u svého nejnovějšího projektu, kterým bude Model Y.

Zajímavé video nám přináší poměrně detailní pohled na elektromotor Modelu 3. Na motoru je hned na první pohled patrná jednoduchost a minimalismus, které se podílí na efektivitě výroby a také se pozitivně odrážejí v ceně vozidel, které tento motor používají. Kromě skříně invertoru a permanentních magnetů je vidět jen několik elektrických konektorů, vysokonapěťový konektor, který je zaveden k bateriím Modelu 3 a datový konektor. Motor je k podvozku ukotven pouze na čtyřech místech a po odmontování šroubů lze kompletně celou sestavu oddělit od vozidla.

Když je v jednoduchosti síla

Pohonná jednotka konfigurace RWD Model 3 s výkonem 211 kW je dostatečně výkonná k tomu, aby mohla elektromobil akcelerovat z 0 na 100 kilometrů v hodině za 5,1 sekundy. Efektivita a konstrukční jednoduchost nakonec zapříčinily, že si tento elektromotor nalezl svou cestu také do tahače Semi, do kterého je instalován hned ve čtyřech exemplářích.

O konstrukční jednoduchosti celého Modelu 3 mluví Tesla již od jeho premiéry. Podle slov Elona Muska na něm bylo vše navrženo s ohledem na co největší účinnost a jednoduchost, od podvozku až po elektromotor.

Uplatnění nejen ve vozech Tesla

Do automobilového průmyslu se pomalu, ale jistě přikrádá doba elektrická a opět se vracíme do období druhé poloviny 19. století, kdy byli lidé elektrickou silou doslova očarováni. Vracíme se do doby experimentů s elektřinou a její silou a právě konstrukční jednoduchost elektromotoru od Tesly by mohla být lákadlem pro všechny, kteří by chtěli využívat sílu motoru pro své vlastní projekty. Například nejrůznější společnosti, které začnou předělávat klasické vozy na elektromobily, by mohly využívat tohoto motoru a jeho vlastností.

Navíc se pohonné jednotky Tesly ukázaly být poměrně odolnými. Některé z prvních Modelů S již najely více jak 400 tisíc kilometrů a technicky jsou na tom stále velmi dobře. Lze tedy předpokládat, že pohonná jednotka Modelu 3 na tom bude stejně dobře, ne-li lépe. Tesla má za cíl dostat se na výrobní tempo půl milionu kusů tohoto vozu ročně, což je půl milionu pohonných jednotek, které lze z vozu velmi jednoduše vyjmout a použít někde jinde.

Nová éra?

Model 3 představuje jakési vyvrcholení prvního Master plánu, který Elon Musk v roce 2006 pro společnost napsal. Model 3 pro Muska v té době představoval elektromobil, který bude reprezentovat novou vlnu elektromobilů. A jak to tak vypadá, po 12 letech usilovné dřiny a svízelných momentů se Tesle takový automobil podařilo vyrobit. A co víc, možná se jedná skutečně o automobil, který nastartuje novou éru elektromobility.

Tiché Tesly začnou vydávat otravný zvuk, ne však bez důvodu

Tiché Tesly začnou vydávat otravný zvuk, ne však bez důvodu

Jak to tak vypadá, Tesla připravuje své vozy na nová uzákonění, která budou zajišťovat větší bezpečnost chodců. Elektromobily na jejich základě budou muset vydávat zatím blíže nespecifikovaný zvuk.

TESLA V PRAXI

Proč by se Elon Musk měl stáhnout z Tesly

Proč by se Elon Musk měl stáhnout z Tesly

Elon Musk strávil v čele Tesly více než devět let. Původně s ní přitom neměl mít nic společného. V roce 2004 tam vstoupil jen jako jeden z investorů. Na ředitelskou židli se dostal v roce 2008 po zásadní neshodě s původními zakladateli Tesly ohledně vzhledu interiéru. Zakladatelé (a tím pádem i bývalý CEO) odešli a Musk se chtě nechtě musel chopit ředitelské funkce. Teď už by z ní možná měl odejít. Muskova práce v Tesle je u konce Když se Musk rozhodl investovat do Tesly, předsevzal si, že světu ukáže, že elektrický sporťák může být rychlý, zábavný a nabízet kvalitní interiér. Chtěl tak získat finanční prostředky na masovější luxusní elektromobil – budoucí Model S. A to se mu podařilo. Model S však měl pomoci pouze získat prostředky na masivní rozšíření elektromobilů, na výrobu dostupného auta, kterého by se ročně prodaly stovky tisíc kusů. Tímto automobilem je Model 3 s více než půl milionem předobjednávek. Jenže teď nastupuje fáze optimalizace výroby, logistiky, pečlivého řízení nákladů a tak dále. Proto si také Tesla loni najala Petera Hochholdingera, špičkového odborníka na řízení výroby, kterého přetáhla z Audi. Muskova role byla vždycky vizionářská, i když pro svůj mikromanagement se rozhádal se zakladateli Tesly i s mnohými dalšími zaměstnanci, jimž říkal, co a jak přesně mají dělat, i když nebyl jejich přímým nadřízeným. Jenže teď, když se z Tesly oficiálně stává seriózní velkoobjemová automobilka, je možná načase přenechat výrobu profesionálům. Proč? Vizionáře každodenní rutina zabíjí Příštích několik měsíců, jež Musk označil za výrobní peklo, bude o všem, jen ne o vizionářském přístupu. Bude to optimalizace rutiny. Kaizen, jak tomu kdysi říkala Toyota, tedy systém neustálého zlepšování výroby často po těch úplně nejmenších kouscích. Ostatně existuje velké množství firem, které se živí třeba tím, že změní v automobilce rozmístění nářadí u pracovníků jedné malé části výrobní linky a automobilce tak ušetří desítky milionů ročně. To ale není nic pro vizionáře. Je to tvrdá práce matematického modelování. Elon Musk však byl a stále je tím, kdo se chtěl dostat na Mars. To díky Marsu se také objevil v Tesle. Není tam kvůli tomu, že by byl odborníkem na automobilový průmysl, logistické či výrobní systémy či na retailový prodej aut. Je tam proto, že zakladatelé Tesly si s ním náhodou na jedné konferenci v roce 2000 potřásli rukou. Teď je ale možná čas vrátit se zpět k misi na Mars. Musk má na víc než na šéfování automobilce Podívejte se, kdo dnes vede automobilky – třeba Toyotu, Ford, Volkswagen či Nissan, reálně největšího konkurenta Tesly. Znáte jejich jména? Patrně ne. Jsou to totiž manažeři, ne vizionáři. Nikdo z nich nechce na Marsu stavět milionovou metropoli, nikdo z nich nechce dávat auta na skateboardy a budovat 3D tunelové systémy pod městy, nikdo z nich nechce strkat lidi do vakuového potrubí a nahradit tak leteckou dopravu. Mimochodem právě hyperloop už je tím konceptem, u kterého Musk oficiálně uznal, že nemá dostatečnou časovou kapacitu, a jeho vývoj svěřil jiným. Třeba to vyjde, třeba nikoliv. Určitě ale na světě bude existovat víc zkušených generálních ředitelů automobilek než lidí schopných dotáhnout hyperloop do produkční reality. A právě proto by se Elon Musk možná měl z Tesly stáhnout. Má mnohem větší potenciál než být generálním ředitelem automobilky, která chce velikostí své roční produkce někdy do roku 2020, když všechno půjde naprosto ideálně, začít pozvolna dohánět Škodu Auto.   

ELON MUSK

Nahoru