(R)evoluční elektromotor od Tesly. Přinese novou éru automobilového průmyslu?
Model 3 přinesl zcela nové konstrukční řešení elektromotoru, které je dle některých klíčem k budoucímu úspěchu nejen společnosti Tesla, ale znamená příchod doby elektrické do automobilového průmyslu.
Jedinečný elektromotor
Konstrukce elektromotoru, které jsou v současné době používány u Modelu 3 a také u Tahače Semi, jsou výkonné a navrženy pro co největší všestrannost. I to je důvod, proč s nimi Tesla počítá také u svého nejnovějšího projektu, kterým bude Model Y.
Zajímavé video nám přináší poměrně detailní pohled na elektromotor Modelu 3. Na motoru je hned na první pohled patrná jednoduchost a minimalismus, které se podílí na efektivitě výroby a také se pozitivně odrážejí v ceně vozidel, které tento motor používají. Kromě skříně invertoru a permanentních magnetů je vidět jen několik elektrických konektorů, vysokonapěťový konektor, který je zaveden k bateriím Modelu 3 a datový konektor. Motor je k podvozku ukotven pouze na čtyřech místech a po odmontování šroubů lze kompletně celou sestavu oddělit od vozidla.
Když je v jednoduchosti síla
Pohonná jednotka konfigurace RWD Model 3 s výkonem 211 kW je dostatečně výkonná k tomu, aby mohla elektromobil akcelerovat z 0 na 100 kilometrů v hodině za 5,1 sekundy. Efektivita a konstrukční jednoduchost nakonec zapříčinily, že si tento elektromotor nalezl svou cestu také do tahače Semi, do kterého je instalován hned ve čtyřech exemplářích.
O konstrukční jednoduchosti celého Modelu 3 mluví Tesla již od jeho premiéry. Podle slov Elona Muska na něm bylo vše navrženo s ohledem na co největší účinnost a jednoduchost, od podvozku až po elektromotor.
Uplatnění nejen ve vozech Tesla
Do automobilového průmyslu se pomalu, ale jistě přikrádá doba elektrická a opět se vracíme do období druhé poloviny 19. století, kdy byli lidé elektrickou silou doslova očarováni. Vracíme se do doby experimentů s elektřinou a její silou a právě konstrukční jednoduchost elektromotoru od Tesly by mohla být lákadlem pro všechny, kteří by chtěli využívat sílu motoru pro své vlastní projekty. Například nejrůznější společnosti, které začnou předělávat klasické vozy na elektromobily, by mohly využívat tohoto motoru a jeho vlastností.
Navíc se pohonné jednotky Tesly ukázaly být poměrně odolnými. Některé z prvních Modelů S již najely více jak 400 tisíc kilometrů a technicky jsou na tom stále velmi dobře. Lze tedy předpokládat, že pohonná jednotka Modelu 3 na tom bude stejně dobře, ne-li lépe. Tesla má za cíl dostat se na výrobní tempo půl milionu kusů tohoto vozu ročně, což je půl milionu pohonných jednotek, které lze z vozu velmi jednoduše vyjmout a použít někde jinde.
Nová éra?
Model 3 představuje jakési vyvrcholení prvního Master plánu, který Elon Musk v roce 2006 pro společnost napsal. Model 3 pro Muska v té době představoval elektromobil, který bude reprezentovat novou vlnu elektromobilů. A jak to tak vypadá, po 12 letech usilovné dřiny a svízelných momentů se Tesle takový automobil podařilo vyrobit. A co víc, možná se jedná skutečně o automobil, který nastartuje novou éru elektromobility.