SpaceX musí předělat svůj raketový motor, jinak přijde o zakázky od NASA
SpaceX má od příštího roku začít pro NASA dopravovat astronauty do vesmíru. Jenže motory Merlin pohánějící rakety Falcon 9 však nejsou v pořádku. Podle Wall Street Journal vyšetřování GAO (Government Accountability Office), americké obdoby NKÚ spadající přímo pod Kongres, ukázalo na problém s turbopumpami. SpaceX se teď bude muset činit.
Problém jménem turbopumpa
Turbopumpa vhání pohonné hmoty – zkapalněný kyslík a vysoce rafinovaný kerosin, pod vysokým tlakem do spalovací komory raketového motoru. Tato klíčová komponenta se skládá z rotodynamické pumpy a řídicí palivové turbíny. A právě v turbíně je onen zakopaný pes. GAO tvrdí, že lopatky turbíny pod vysokým tlakem praskají. V krajním případě by se pak úlomky turbíny mohly dostat do spalovací komory, nebo by turbopumpa mohla snížit tlak paliva vháněného do komory, což by mělo vliv na výkon motoru. Problém samozřejmě není až takový, že by každý motor Merlin kvůli špatným lopatkám turbíny explodoval, nebo se zadřel, ale riziko je už dost velké na to, že GAO ve svém stanovisku říká, že Falcon 9 není bezpečný pro přepravování lidské posádky.
SpaceX to tak tragicky nevidí
SpaceX se ke zprávě GAO o motorech Merlin už také vyjádřila. Problém s prasklinami na lopatkách turbíny v turbopumpě popsala jako „rutinní inženýrský problém,“ který už firma beztak řeší. Motory Merlin jsou navíc postaveny tak, aby byly schopny pracovat i tehdy, dojde-li k prasklině na turbíně. Pro časopis Quartz, který o problému informoval, se SpaceX vyjádřil následovně:
„Naše motory jsme konstruovali tak, aby byly odolné vůči prasklinám rotoru. Nicméně, modifikujeme konstrukci tak, abychom tyto praskliny zcela eliminovali. Tato nová konstrukce bude již součástí finální iterace Falconu 9. SpaceX připravila ve spolupráci s NASA plán, jak certifikovat motory pro přepravu lidské posádky.“