menuMENUHledat

Svět upouští od dotací elektromobilů, jejich prodeje proto někde klesají

20.06.2017 12:08 | Zdroj: Obrázek: www.dailysunknoxville.com
Svět upouští od dotací elektromobilů, jejich prodeje proto někde klesají

V řadě zemí, teď už ČR nevyjímaje, existují dotace na elektromobily, které snižují pořizovací cenu vozu často i o stovky tisíc korun. V ČR je dotace pro krajské a obecní úřady na elektromobil až 220 tisíc a na hybrid až 200 tisíc korun. Ve světě se však od dotací již upouští, kupříkladu v Hong Kongu díky tomu prodeje spadly z tří tisíc měsíčně skoro na nulu! To by pro Teslu to mohl být zásadní problém.

Jak vypadají dotace na elektromobily

V řadě lokalit, včetně Londýna, či norského Bergenu a celé řady dalších měst nemusí elektromobily a nízkoemisní automobily platit mýto za vjezd, respektive mají na něj 100 % slevu.

Velice sofistikovanou podporu elektromobilů mají v Norsku. Jejich majitelé neplatí za dovoz, neplatí 25 % DPH při jejich pořízení, neplatí silniční daň, neplatí mýta ani velice četné trajekty, mohou jezdit v autobusových pruzích, neplatí extrémně drahé parkovné ve městech a do toho stát zadotoval i výstavbu nabíjecích stanic. I proto Norsko patří mezi největší odbytiště Tesly. I tady se už ale o budoucnosti a podobě dotačního programu začíná diskutovat.

USA na to šli jinak a dali občanům slevu na federální dani z příjmu. Existuje zde tzv. federální daňový kredit (v české terminologii sleva na federální dani) při pořízení elektromobilu, a to ve výši až 7 500 USD. Kredit se vztahuje i na plug-in hybridy, kde je však obvykle nižší. Po nástupu prezidenta Trumpa je ale možné, že tento systém dozná změn.

V ostatních zemích, včetně ČR a několika států USA, na to šli formou přímých dotací, které mají pokrýt vyšší náklady na pořízení hybridní či elektro verze daného automobilu. A právě od těchto dotací se teď masivně začíná upouštět, což Teslu může bolet.

Konec dotací znamená vždy propad prodejů elektromobilů aspoň o jeden řád

První s dotacemi skončil americký stát Georgia. Jeho dotace byla sice poměrně nízká – 5 000 USD (117 tis. Kč) při pořízení nového vozu (srovnejte s 220 tisíci Kč v ČR), ale přesto se prodeje při zrušení dotace meziměsíčně propadly.

Dánsko, podobně jako Norsko, šlo naopak cestou daňových úlev při pořízení vozidla. Dánsko od své podpory upustilo jen částečně. Od ledna 2016 chtělo jen daň z 20 % pořizovací ceny. Zatímco v prosinci 2015 se prodalo v Dánsku 1 588 elektromobilů, v lednu 2016 jich bylo jen 68, do konce července 2016 jich bylo celkem 1 332.

Snížení finanční podpory elektromobility začalo také v Hong Kongu. Ten dlouhá léta sloužil jako trh s největším podílem elektromobilů a jedno z největší odbytišť Tesly. Tesla na něm ještě loni měla celých 80 % trhu s elektromobily, což se nelíbilo velkým německým výrobcům automobilů.

Bylo to díky odpuštění velmi vysoké daně z registrace vozidla (podobně jako v Dánsku). V únoru se však tamní vláda rozhodla zlaté časy ukončit. Od nového rozpočtového roku (od 1. dubna 2017) bude u osobních vozů daň odpuštěna jen do výše 97 500 HKD (cca 12 499 USD). Daňové úlevy na dodávky a elektrické motocykly a tříkolky se nemění. Faktická cena osobních elektromobilů tím však stoupla z měsíce na měsíc o 50 až 80 %! V březnu 2017 bylo v samotném Hong Kongu registrováno na 3 000 nových elektromobilů. Počet registrací nových elektromobilů v květnu 2017 byl roven nule. Nebyl registrován jeden jediný.

Klíčová, ba dokonce existenciální, otázka, kterou současný trend jednoznačně evokuje je, zda Tesla bude schopná vůbec bez dotací přežít. Jestliže v Hong Kongu prodávala tisíce aut měsíčně (měla 80 % trhu) a teď neprodala jediný vůz, přičemž v ostatních zemích to také s dotacemi začíná být ne zrovna růžové, mohlo by to znamenat velice vážný problém nejen pro její Model 3. 

Nahoru