menuMENUHledat

Tahač „nové generace“ od Tesly přijde už v září, Semi opanuje trh

18.04.2017 15:20 | Zdroj: Obrázek: electrek.co
Tahač „nové generace“ od Tesly přijde už v září, Semi opanuje trh

Elon Musk minulý týden oznámil šokující novinku. Tesla představí svůj tahač ještě letos v září, jen tři měsíce po uvedení Modelu 3 na trh. Jestli se to Tesle podaří, bude to pro tradiční hráče velký problém. A nebyl by to Musk, kdyby v reakcích na Twitteru neprozradil i nějaké to další tajemství. V USA tolik oblíbený pick-up přijde do 18 až 24 měsíců!

Nová generace tahačů

O tom, že Tesla chystá tahač nazvaný Semi (z anglického semi-trailer truck), jsme vás informovali už v únoru. Měl přijít až po Modelu 3. To vše platí dál, Musk však minulý týden, v předvečer Mezinárodní Auto Show v New Yorku, dost výrazně upřesnil, kdy má Semi na trh přijít. Bude to už letos v září. Při tom, kolik pozornosti bylo věnováno Modelu 3 přitom mnozí už v letošní uvedení Semi nedoufali. Realita bude ale odlišná. Pro Teslu je to výborná zpráva. Trhelektrotrucky je totiž stále zatím neobsazený. Z větších automobilek na něm působí jen čínský BYD a pak několik výrazně menších start-upů jako GGT Electric, Motiv Power Systems, Emoss, E-Force One, či Nikola Motor. Jestli Tesla Semi nabídne rozumný dojezd, bude to trhák. Zejména teď, když mnohé evropské metropole zvažují zákaz vjezdu automobilů s dieselovým motorem.

Volkswagenu se to líbit nebude

Na poli elektricky poháněných tahačů působí zatím jen jeden jediný velký hráč. Ten jde ale cestou trolejtrucků, je jím „švédská“ Scania vlastněná v podstatě Volkswagenem, který drží 70,94 % akcií napřímo a dalších 17,37 % přes MAN, v němž má ovšem 75,03 %  podíl. Scania s trolejtrucky a elektrotahači však musela právě kvůli Volkswagenu v posledních letech výrazně přibrzdit. V prosinci 2015 si totiž Volkswagen z jinak úspěšné Scanie stáhl 1 miliardu eur na sanaci dieselgate. Pro Scanii a její elektroambice by přitom Tesla Semi mohla být hřebíčkem do rakve. I přes lobbying v Německu, které pro trolejtrucky příští rok zprovozní první dva krátké úseky dálnice jde totiž její směr elektrifikace tahačů až příliš pomalu. Tesla Semi tu ale bude hned.

Tahač nové generace

Zajímavý byl i dodatek v Muskově sdělení. Říkal, že jeho tým odvedl skvělou práci, že „to skutečně posunul na novou úroveň.“ Otázka je, co tím myslel. S nejvyšší pravděpodobností to kromě samotného pohonu mohlo být autonomní řízení. To by pro automobilovou nákladní dopravu bylo skutečnou revolucí a Tesla v tomto ohledu určitě má co nabídnout.

V autonomním řízení tahačů se angažuje celá řada tradičních hráčů. V pokročilé fázi je však zatím jen teprve vloni založená společnost Otto. Za tou stojí Anthony Levandowski, který dlouhá léta pracoval na projektu samořiditelného auta Googlu. Firma, kterou pouhých 8 měsíců po založení koupil Uber za 680 milionu dolarů, už stihla 10 měsíců od svého vzniku demonstrovat své schopnosti. Speciální upravený tahač Volvo díky její technologii absolvoval zcela sám 120 mil trvající autonomní cestu s pivem z distribučního centra až do cílové destinace. Otto však momentálně čelí dost zásadnímu obvinění od společnosti Waymo (dceřiná firma Googlu pracující právě na samořiditelném autě). Anthony Levandovski podle ní měl z Googlu odejít nejen s odstupným, ale také s 9,7 GB vysoce citlivých dat a dokumentace. Při takto extrémně rychlém postupu společnosti Otto v oblasti samořiditelných tahačů je možné, že na tom něco je.

Pick-up na elektřinu dorazí do dvou let, může rozdrtit americký trh

Tesla Semi však nebyla jediná pecka prozrazená Muskem. Upřesnil totiž i datum uvedení pick-up, kterému se přezdívá Model P. Na ten si však budeme muset ještě chvilku počkat. Konkrétně do října 2018 až dubna 2019. Pro Čechy tohle asi žádná světoborná zpráva není, v Americe je však tzv. pick-up truck pomalu národním symbolem. Patří mezi vůbec nejprodávanější typ vozidel. A mít pick-up, co utáhne díky vysokému kroutícímu momentu dostupnému od nulové rychlosti prakticky cokoliv, na to by američtí rančeři mohli safra dobře slyšet!

 

Nahoru