Tesla obohatí Autopilota o data z 1,3 miliardy najetých mil
Portál Electrek.co včera informoval o tom, že Tesla už nasbírala data z 1,3 miliardy mil reálného provozu a chystá se je použít pro rozvoj svého autopilota. Denně získá Tesla více dat z reálného provozu, než Google za celou dobu existence svého programu od roku 2009.
Kde se vzalo tolik dat
Všechna auta, která Tesla kdy vyrobila údajně najela už přes 3 miliardy mil. Ta, která byla vybavena Autopilotem za sebou mají „jen“ 1,3 miliardy mil (2,1 miliardy km). Tesly vybavené první verzí Autopilota ale sbírají a posílají Tesle data z každé míle, kterou najedou, ať už je Autopilot zapnutý, či nikoliv. Jen pro představu, v květnu tohoto roku měly Tesly vybavené Autopilotem najeto celkem 880 milionů mil, z toho 100 milionů na Autopilota. To je mimochodem celkem zajímavá statistika. Uživatelé Tesly už teď jezdí v průměru 11,4 % všech jízd na Autopilota.
Co s daty Tesla dělá
Elon Musk byl ve své prezentaci, kterou měl v květnu letošního roku k Autopilotovi, velice otevřený, a tak poodhalil i celý proces, jakým se Autopilot vyvíjí. Na začátku je samozřejmě samotný návrh, ten následují softwarové simulace. Když je vše v pořádku, ověří si Tesla funkčnost na své firemní testovací flotile.
Když je stále vše v pořádku, následuje pomalý OTA update vozidel zákazníků. Aktualizace však není aktivní. Data z provozu a z toho, jak by se vůz po zpřístupnění aktualizace choval, Tesla neustále sbírá a vyhodnocuje. Když je stále vše v pořádku, Tesla vše aktivuje.
I pak Autopilota ale neustále sleduje. Když Autopilot ve vašem voze zareaguje špatně, ví to Tesla stejně rychle jako vy. A to právě vede k další iteraci, dalšímu kroku, kdy je Autopilot vylepšen, zpřesněn, odsimulován, atd.
Data z Autopilota 2.0 už budou přesnější
Abychom byli ke Googlu fér, tak Google sice nemá tolik dat, ale za to má data z mnohem více senzorů než Tesla ze svých vozů vybavených první generací Autopilota. S Autopilotem 2.0, který už je měsíc instalován do všech nově vyrobených Modelů S i Modelů X je to však jiné.
Tesla získává mnohem přesnější a hlavně úplnější data a s nimi nadále pracuje. Data ze staršího Autopilota ale nezahazuje. Všechna totiž slouží k jemnějšímu nastavení neuronové sítě, kterou nový Autopilot má částečně už i na palubě. A jestliže od května do listopadu Tesla získala data z dalších půl miliardy mil, je zřejmé, že Autopilot Tesly bude velice rychle umět řídit lépe než ten od Googlu.
A je tu navíc ještě jeden „detail“ – s tím od Googlu jelo maximálně pár zaměstnanců Googlu, s tím od Tesly se denně vozí desítky tisíc lidí…