menuMENUHledat

Tesla potichu pracuje na evoluci Li-ion akumulátorů

13.06.2017 10:00 | Zdroj: Obrázek: thesustainableinvestor.net
Tesla potichu pracuje na evoluci Li-ion akumulátorů

Tesla potichu vybudovala v kanadském Dartmouthu nové výzkumné a vývojové centrum. První zmínky o tom, že něco takového má vzniknout se objevily před rokem. Letos se to ale stalo realitou. Černým koněm Tesly má být Jeff Dahn, profesor fyziky z nedaleké Dalhouise University ze sousedního Halifaxu. O co Tesle v Kanadě jde?

Centrum excellence podezřele blízko Jeffa Dahna

Jeff Dahn není jen tak někdo. Tento profesor fyziky a atmosférických věd z Dalhouise University posbíral v posledních 20 letech neuvěřitelné množství vědeckých ocenění. Jeho jméno je spojováno zejména s výzkumem a vývojem v oblasti Li-ion akumulátorů. V minulosti se angažoval zejména ve spolupráci s tchajwanskou společností E-One Moli Energy.

Tento mnohokráte oceněný kanadský vědec v současné době disponuje výjimečným výzkumným týmem, který se posledních devět let intenzivně věnuje následujícím pěti oblastem výzkumu: novým materiálům pro elektrody u li-ion akumulátorů, pokročilé diagnostice mechanismů selhání Li-ion akumulátorů, mechanismu fungování elektrolytických aditiv, výzkumu bezpečnosti Na-ion a Li-ion akumulátorů, a konečně také teoretickému modelování, které je u každého prakticky zaměřeného výzkumu nezbytné.

Video: 

Dahn nemá za úkol hned uspět

O tom, že se Dahn spojil s Teslou, jsme vás informovali již v únoru. Jenže teď vyšly najevo podrobnosti celé spolupráce. Dahn tehdy uvedl, že jeho úkolem je hlavně prodloužit životnost li-ion akumulátorů, zvýšit jejich energetickou hustotou (aby 100 kWh akumulátor byl menší a lehčí) a snížit jejich výrobní cenu.

Server BGR přinesl však i další podrobnosti spolupráce. Předně Dahnův tým pro Teslu má pracovat mezi lety 2016 až 2021. Dahn už přitom hlásí první výsledky. Objevil, že specifické pokrytí elektrod akumulátoru hliníkem výrazně zvyšuje životnost elektrod a tím prodlužuje životnost celého akumulátoru.

Dahn se přitom nechal slyšet, že jeho cílem je zdvojnásobit současnou desetiletou životnost Li-ion akumulátorů. To by byl průlom zejména pro Powerwally a Powerpacky. U automobilů to až tak důležité být nemusí.

Kdy se dočkáme nových akumulátorů

Klíčová otázka zní, kdy se dočkáme nových akumulátorů v praxi. Tesla svůj nový Li-ion článek 2170, který vyvíjela dohromady s Panasonicem, uvedla na trh teprve letos. Teď logicky bude potřebovat umořit náklady na jeho vývoj a taky něco vydělat. Počítat s novým typem Dahnova Li-ion akumulátoru dříve jak v roce 2020 by tak bylo asi předčasné.

Co bude s Panasonicem?

Klíčová je však také jiná otázka – kontrakt s Dahnovým týmem podepsala Tesla, nikoliv Tesla a Panasonic. Pokud by tak Dahn uspěl, je možné, že Tesla se s Panasonicem v oblasti Li-ion akumulátorů nakonec rozejde.

Ale kdo ví. Přitom nad spoluprací Panasonicu a Tesly už se letos jednou vzneslo pár otazníků. Bylo to hned měsíc po oficiálním oznámení Dahnova angažmá, v diskusích o nové továrně Panasonicu a SolarCity v Buffalu. Uvidíme tedy, jak po roce 2020 spolupráce Tesly a Panasonicu bude vypadat.

Nahoru