Tesla vydala prohlášení k tragické nehodě Modelu X
Automobilka Tesla zveřejnila výsledky zkoumání, které mělo odhalit příčiny tragické nehody Modelu X, při které zemřel jeden člověk.
Nešťastná havárie
Havárie se stala minulý týden na dálnici 101 v Mountain View ve Spojených státech. Řidič Tesly Model X narazil ve vysoké rychlosti do středové bariéry dálnice a jeho vůz téměř okamžitě zachvátit oheň. Přivolaným jednotkám záchranného systému se podařilo muže dopravit do nemocnice, kde však na následky svých zranění zemřel.
Tesla uvedla, že automobil byl tak silně poškozen, že se technikům nepodařilo získat data z automobilu. Náraz doslova odtrhl celou přední část vozu a Tesla se dokonce nechala slyšet, že se s takovou mírou poškození u Modelu X ještě nesetkala. I přes rozsah poškození společnost vypracovala analýzu příčin havárie, kterou nyní zveřejnila.
Kde se stala chyba?
Společnost uvedla, že dle jejich statistik od zavedení systému Autopilot, projeli řidiči s aktivovaným Autopilotem stejným úsekem dálnice 85 tisíckrát. 20 tisíckrát dokonce stejnými místy jako havarovaný Model X, přičemž denně projede tímto úsekem zhruba 200 vozů Tesla s aktivovaným systémem Autopilot.
První příčinou fatality celé nehody byla absence tlumiče nárazu před svodidly dálnice. Ty se běžné umisťují před začátek betonových svodidel, které oddělují odbočující pruhy. Tyto bezpečnostní bariéry mají díky své bortivosti za úkol absorbovat co největší sílu nárazu a zmírňovat dopad nehody. V případě nehody Modelu X však tato bariéra zcela chyběla, protože byla již předtím poškozena jinou nehodou a nebyla nahrazena. To mělo za následek přímý náraz vozu do betonové bariéry.
Srovnání absence bariéry. Na snímku z Google Street View vlevo vidíme standardní délku bariéry, na snímku vpravo je bariéra zachycená den před nehodou.
Jak už bylo zmíněno, baterie automobilu začaly okamžitě po nárazu hořet. Vozy Tesla však mají baterie navržené tak, aby se v nich požár šířil pomalu a cestující měli dostatek času, aby se dostali z vozu ven. A to byl i případ této nehody, protože v době, kdy baterie vzplanuly do té míry, aby ohrožovaly řidiče na životě, již ve voze nebyl nikdo přítomen.
Tesla vyjádřila upřímnou soustrast celé rodině pozůstalého, který byl z vozu vyproštěn a následně převezen do nemocnice, avšak jeho zranění byla tak silná, že nebyla slučitelná se životem.
Speciální vyšetřovatelé
Na místo nehody byli vysláni i dva speciální vyšetřovatelé Národní rady pro bezpečnost dopravy, aby zde provedli terénní vyšetřování. Podle rady se budou zabývat všemi faktory spojenými s havárií, automobilových baterií nevyjímaje.
2 NTSB investigators conducting Field Investigation for fatal March 23, 2018, crash of a Tesla near Mountain View, CA. Unclear if automated control system was active at time of crash. Issues examined include: post-crash fire, steps to make vehicle safe for removal from scene.
— NTSB_Newsroom (@NTSB_Newsroom) 27. března 2018
Model X od Tesla Motors získal v testování NHTSA pět hvězdiček z pěti možných. Automobil je vybaven dvanácti airbagy, velkou bortivou zónou v přední části vozu a celou další řadou bezpečnostních prvků. Ani to všechno však nedokázalo ochránit lidský život při tak silném nárazu.