Tiché Tesly začnou vydávat otravný zvuk, ne však bez důvodu
Jak to tak vypadá, Tesla připravuje své vozy na nová uzákonění, která budou zajišťovat větší bezpečnost chodců. Elektromobily na jejich základě budou muset vydávat zatím blíže nespecifikovaný zvuk.
Pozor jedu!
Toto nové nařízení vejde v platnost od příštího roku ve Spojených státech. Tamní ministerstvo dopravy se po letech zvažování dohodlo na tom, že veškeré elektromobily a hybridní vozy budou od roku 2020 povinny vydávat při nízkých rychlostech zvuk, aby jím varovaly chodce, kteří se pohybují po chodnících a kteří přecházejí přes přechody s tím, že největší přínos bude toto nařízení mít pro chodce zrakově postižené.
Otravný Model 3
Tesla tímto novým nařízením zaskočena rozhodně nebude, protože věc řeší již od roku 2016, kdy se objevilo schéma Tesla Model S, na kterém bylo znázorněno zařízení pro vydávání zvuku. Tesla již začala nové Modely 3 připravovat na instalaci takového zařízení, aby vyhovovaly všem novým nařízením.
Jak takový reproduktor pro chodce vlastně vypadá, se můžeme podívat ve videu kanálu DÆrik, který na svém novém Modelu 3 objevil něco, co skutečně vypadá jako mřížka reproduktoru. Tento zajímavý detail je situovaný v přední části těla, pod předním nárazníkem u pravého kola.
DÆrikovi to samozřejmě nedalo a odmontoval plastový podběh pod nárazníkem, aby se podíval, co za překvapení se uvnitř ukrývá. Na opačné straně u mřížky objevil tři úchyty, které jsou předpřipraveny pro montáž zvukového zařízení. To samozřejmě zatím ve voze chybí, ale vše nasvědčuje tomu, že Tesla je již plně připravena na příchod nových nařízení.
Nic nového
Celá problematika zvukové stopy elektromobilů Tesla byla probírána již v roce 2013, kdy na ni přišla řeč během jednoho Q&A setkání s Elonem Muskem. Ten odpovídal na dotaz jednoho z přítomných, který se obával o děti hrající si v sousedství, které by nemusely slyšet přijíždějící Model S, což by mohlo mít i fatální následky. Musk tehdy odpověděl:
„Je tu zájem na tom, aby Model S vydával zvuk. Ovšem problémem je, že zároveň chceme jeho hlučnost co nejvíce omezit.“ K tomu dodal: „Myslím, že nejrozumnějším řešením je využívat senzory, které budou směrovat zvuk přímo k zaznamenaným chodcům. Tím by byl hluk vozu co nejmenší, nebyl by otravný a byl by vydáván pouze tam, kde by někdo šel. To je podle mě správné dlouhodobé řešení.“
Dočkáme se i v Evropě?
V současné době stále není jasné, zda Tesla počítá s takovým řešením a zda by s ním splnila chystanou změnu zákona. Momentálně to však vypadá, že Model 3 prostě bude vydávat určitý zvuk při snížení rychlosti, a to bez využívání jakýchkoliv senzorů.
Jiné společnosti se do instalace zvukových zařízení pustily již naplno, jako například Chevrolet se svou novou generací Voltu pro rok 2019. V Evropě je podobné nařízení také diskutováno, ovšem prozatím se o něm jen hovoří.