Volkswagen si brousí zuby na Teslu
Volkswagen chce být do roku 2025 největším producentem elektromobilů na světě. Na trhu chce prorazit s elektromobilem s cenou 27 000 USD (610 tisíc Kč), tedy 8 000 USD (180 tisíc Kč) pod cenou Modelu 3. Co k tomu ale bude potřeba? A má Volkswagen se svoji pošramocenou pověstí vůbec šanci?
Volkswagen chce porazit Teslu svojí velikostí
Volkswagen se ve svých prohlášeních celkem jasně vymezil vůči Tesle. Je docela dobře možné, že i koncovou cenu, o které hovoří, odvodil právě od jejího Modelu 3. Volkswagen přitom argumentuje tím, že má široké zkušenosti v oblasti výroby automobilů a optimalizací s ní souvisejících nákladů, i zavedenou prodejní síť, která je dlouhodobě schopna prodávat řádově větší objemy než Tesla. Předpoklad, že by tak Volkswagen mohl dosáhnout např. i díky svým univerzálním podvozkovým platformám na výrazně nižší výrobní náklady než Tesla, je celkem oprávněný. Jenže Tesla není tím, kdo potenciálně brání Volkswagenu stát se jedničkou v elektromobilech.
Kdo stojí proti Volkswagenu
Tím, kdo stojí ve skutečnosti Volkswagenu v cestě, jsou srovnatelně velké a zavedené automobilky, které si mohou vývoj a prodej elektromobilů třeba i dotovat z jiných aktivit, tak jako to pravděpodobně dnes dělá třeba BMW se svou řadou i. Rozjet výrobu elektromobilů totiž není zadarmo a stojí to roky velkého úsilí i investic, původní zakladatelé Tesly by o tom ostatně mohli vyprávět.
Současným světovým leaderem v elektromobilech je Renault-Nissan, díky svému modelu Leaf. Ten si už dávno prošel svými dětskými nemocemi a jeho nová generace míří přímo proti Modelu 3, a to i v oblasti autonomního řízení.
Zejména na americkém trhu však přichází do hry i domácí Chevrolet, který sice není tak populární jako Tesla, ale rozhodně je po aféře Dieselgate u ekologicky smýšlejících zákazníků populárnější než Volkswagen, a nemalý problém by pro Volkswagen v příštích 8 letech mohlo představovat i BMW, které do své iSeries i její propagace masivně investuje už od olympiády v Londýně, kde představilo BMW i3 a i8.
Volkswagen není jediný
Jenže Volkswagen rozhodně není jediný, kdo se rozhodl šlápnout pořádně do elektromobilů. Když pomineme menší automobilky jako Jaguar, nebo Volvo, které prohlásilo, že končí s diesely a bude se raději věnovat elektromobilům, máme tu ještě dva velice významné hráče. I ti se o nově rodící se trh, i díky plánovanému zákazu aut se spalovacím motorem v některých evropských zemích, velice zajímají.
Tím prvním je největší konkurent Volkswagenu – Toyota. Ta prozatím šla hlavně cestou hybridů, ale už si nějakou dobu pohrává s auty na vodíkový pohon. Její generální ředitel Akio Toyoda ale už poodhalil, že Toyota se elektromobily již nějakou dobu intenzivně zabývá. Tou druhou je pak Mercedes. Ten oznámil, že do roku 2022 přijde s více než 10 elektrickými modely a nainvestuje do nich 10,8 miliardy dolarů. Přitom původně firma mluvila o roku 2025, stejně jako Volkswagen nyní. Uvidíme tedy, na kolik se Volkswagenu naplní jeho ambiciózní cíle. Vymezovat se ve svých plánech a prohlášeních jen vůči Tesle však není asi tou nejvhodnější strategií.