menuMENUHledat

Volvo Trucks už příští rok začne prodávat elektrické tahače!

26.01.2018 12:14 | Autor: MSO | Zdroj: Zdroj obrázků: volvobuses.co.uk, volvotrucks.com
Volvo Trucks už příští rok začne prodávat elektrické tahače!

Výrobce tahačů, známý rafinovanými reklamními spoty, tento týden učinil radikální prohlášení s neradikálním zněním. Volvo Trucks začne v příštím roce v Evropě prodávat elektrické tahače, přičemž už má dohodnuté první zákazníky. Přesto se objevuje řada nejasností a spekulací. Na některé z nich vám přinášíme odpovědi.

Předlohou se staly autobusy i hybridy

Pojďme nejprve shrnout, co víme s jistotou. Není toho mnoho. Tisková zpráva Volvo Trucks jasně říká, že technologie elektrických tahačů staví na know-how získaném z provozu komerčních řešení pro elektrické autobusy. Co o nich víme? Předně, jedná se o městské autobusy, nikoliv dálkové. Dojezd tedy nebude největší. Dále čistě elektrický je jen jeden, standardně dlouhý model Volvo 7900 Electric. Ten nabízí jen velmi krátký dojezd, protože disponuje pouze 76kWh akumulátorem. Jeho elektrický pohon nabízí jen 160 kW a 400 Nm, přičemž maximální nosnost je 18 tun. Tesla Semi uveze přesně dvojnásobek. K dobíjecím stanicím se elektrobusy a tzv. elektrické hybridy Volvo připojují na konečné stanici prostřednictvím klasického trolejového sběrače.

Konstrukčně se chce Volvo opřít o hybridní náklaďáky

Když už je řeč o hybridech, Volvo s nimi má zkušenosti i u náklaďáků. O ty, jak uvádí, se bude ve svých elektrických tahačích také opírat. Hybridní řada Volvo FE byla dvouletým experimentem. Volvo Trucks jich vyrobil jen sto a dodával je mezi lety 2011 až 2013. Primárním důvodem k výrobě bylo snižování emisí, v reálném provozu prý o 15 až 20 %. U popelářských vozů Volvo uvádělo úsporu až 30 % emisí, zejména díky častým rozjezdům a dlouhým stáním. Volvo FE nabízelo při jízdě na jedničku čistě elektrický pohon a 7,2litrový šestiválcový diesel se startoval až při vyšších rychlostech.

Elektrickou část měl na starosti, podobně jako u autobusů, nepříliš výkonný motor. Ten zde nabízel pouze 120 kW, ale 800 Nm a byl schopný rozpohybovat až 26 tun. To je stále o deset tun méně, než nabízí Tesla Semi. Akumulátory měly kapacitu pouze 5 kWh a Volvo je umístilo mezi přední a zadní nápravu.

Proč je tak zdůrazňovaná spolupráce s municipalitami?

Zajímavé, až zarážející je také to, kolik prostoru věnuje Volvo ve své tiskové zprávě popisu tahačů –tedy v podstatě žádný – a kolik popisu významu spolupráce s municipalitami, dopadům na hluk ve městech, na exhalace a také testovacímu projektu noční distribuce zboží provedeného městem Stockholm a Královským institutem technologií ve Stockholmu. Nabízí se i logické vysvětlení – Volvo bude chtít po municipalitách podporu. Buď tím, že umožní rozmístit po městě dobíjecí stanice, nebo třeba tím, že vlastníkům elektrotahačů Volvo nabídne speciální dotace. Ostatně nezapomeňme, že Volvo říká, že už má první zákazníky, kteří od něj elektrické tahače koupí.

Co tedy Volvo vlastně předvede?

Když už je řeč o elektrických tahačích, my vlastně nevíme, co Volvo přesně předvede. Slovo truck je v angličtině hodně záludné. Používá se jak pro tahače, tak pro nákladní vozy s korbou a v USA samozřejmě také pro velmi populární pick-upy. Ty ale s největší pravděpodobnostá Volvo Trucks asi nepředstaví. Pod tíhou znalosti výše řečených faktů lze ale spíš předpokládat, že Volvo Trucks nepůjdou po krku ani tak Tesle Semi, jako spíš Volkswagenu a Daimleru. Přesněji elektrickým náklaďákům MAN, které už se dokonce ve velmi omezeném množství vyrábějí a dodávají rakouským zákazníkům, a Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (z 89,29 % vlastněná Daimlerem), jež v říjnu loňského roku představila elektrický náklaďák E-FUSO Vision One s dojezdem 350 km.

S ohledem na téměř nulové informace od Volvo Trucks nám však nakonec nezbude než čekat na to, co příští rok představí. Tesla Semi se však asi příliš obávat nemusí.

Nahoru