Závodní Tesla si podá i Formuli 1
Organizátoři první série závodů elektromobilů Electric GT Championship konečně představili veřejnosti auta, se kterými se bude závodit. Vše je nakonec jinak! Závodní Tesla zvládne z 0 na 60 mph za pouhých 2,0 s, o 0,3 sekundy rychleji než Bugatti Chiron a o 0,1 s rychleji než vozy Formule 1! Jak toho inženýři šampionátu dosáhli?
Nejostřejší základ
Když organizátoři Electric GT Championship ohlašovali, že chtějí upravovat Tesly P85+, znělo to divně. V té době totiž už na trhu byla Tesla P100D i se svým Ludicrous módem. Ukázalo se, že to ale byla jen kamufláž. Závodní Tesly mají jako základ skutečně model P100D, včetně těžkého 100 kWh akumulátoru, který sám o sobě váží téměř 351 kg. Pohonné ústrojí vozu poladili inženýři šampionátu na výkon 778 koní a krouticí moment 995 nm. Oproti Bugatti Chiron s téměř dvounásobně větším stádem celkem 1 500 koní a kroutícím momentem 1 600 Nm (od 2 000 otáček) to vypadá směšně, jenže u elektromobilu, který si na maximální kroutící moment i výkon sáhne ihned to prostě stačí!
Rychlejší než Formule 1
V kombinaci s pneumatikami Pirelli z řady F1 - P Zero pro sucho (či Wet Tyres pro případ deště) je zrychlení závodní Tesly z 0 na 100 km/h o 13 % rychlejší než u Bugatti Chiron. Mimochodem, současné monoposty Formule 1 mají z 0 na 60 mph za 2,1 až 2,7 sekundy. V závodní Tesle byste jim tak ve startovní rovince ukázali záda.
Brutální dieta
Toho by však nešlo dosáhnout, kdyby si sériová P100D se svými 2 250 kg neprošla brutální dietou! Závodní verze zhubla o naprosto neuvěřitelných 500 kg! Při představení šampionátu se přitom hovořilo o dietě okolo 100 a víc kilogramů. Zajímavé přitom je, že ne zrovna lehký 17“ dotykový displej v kokpitu vozu, na rozdíl od sedaček, multifunkčního volantu, všech airbagů, krytu palubní desky, polstrování stropu a téměř čehokoliv dalšího, zůstal. To jen ukazuje, jak moc je s ním Tesla po provozní stránce spjata.
Rychlejší než silniční motocykly
Závodit se závodní Teslou rozhodně nebude pro každého. Zrychlení Tesly je takové, že se mu nevyrovná nejen Chiron a monoposty Formule 1, ale ani žádný z produkčních motocyklů. Kupříkladu letošní verze Yamahy R1 si dává z 0 na 100 za 2,6 sekundy. Potkat se s ní v závodní Tesle na červené, uvidíte jejího jezdce už jen ve zpětném zrcátku.
Jenže extrémní rychlení není „zadarmo.“ O tom by piloti Formule 1 mohli vyprávět. Řidič závodní Tesly se musí připravit, že hned ve startovní rovince na něj bude působit přetížení 1,36 G. Stokilový řidič si tak po prošlápnutí plynu bude rázem připadat o více než třetinu těžší. V zatáčkách či klesáních s maximální akcelerací se toto přetížení bude ještě zvyšovat. V šampionátu Electric GT se tak bude na co koukat!