BMW hlásí průlom v pevných akumulátorech, může to znamenat revoluci
Zatímco Tesla si platí vědce v Kanadě, aby pro ni vyvinuli lepší Li-ion akumulátory, automobilka BMW tento týden pohltila americký startup Solid Power, který měl přijít s průlomem v oblasti těch pevných. Pevné akumulátory BMW mají být mnohem bezpečnější a nabídnou násobně větší kapacitu. Dojezd elektrických BMW by se tak mohl rázem ztrojnásobit.
BMW prodala 100 000 elektromobilů
Byť jméno automobilky BMW i jejích dcer Mini a Rolls Royce zná téměř každý, skupina BMW je v celosvětovém měřítku vlastně titěrná. Počtem vyrobených automobilů je dokonce menší než třeba japonské Suzuki či čínský SAIC a zabírá celkově až 14. příčku. Japonská Honda vyrobí dvakrát tolik aut než BMW se všemi dcerami.
Jenže v oblasti elektromobilů BMW zas tak titěrná není. Vlastně letos BMW Group dodala více než 100 000 elektromobilů, za což vděčí zejména svému BMW i3. To je obrovským překvapením, protože ještě v prvním čtvrtletí letošního roku byla automobilka BMW s 3 662 prodanými vozy kdesi na chvostu v první desítce. Teď to vypadá, že BMW možná dokonce předběhne Teslu, světovou dvojku za Nissanem. Navíc 100 000 vozů představuje pro BMW nezanedbatelná 4 % prodejů, a tak vidí v elektrifikaci velkou budoucnost. Elektrické má být ostatně i Mini a Rolls Royce.
Proč jsou pevné akumulátory tak důležité?
A právě proto se BMW rozhodla investovat blíže nespecifikovanou částku do budoucnosti. Současnost elektromobilů, zejména těch od BMW, totiž není zrovna slavná. Dojezd a rychlost dobíjení jsou ve srovnání se spalovacími motory žalostné a bezpečnost stále diskutabilní. Li-ion akumulátory jsou zkrátka drahé, těžké a pořád u nich při přehřátí či proražení vnějšího obalu hrozí požár či exploze, jak loni „elegantně“ připomenul Samsung Galaxy Note 7.
Společnost Solid Power, kterou koupila automobilka BMW, na to šla však jinak. Spin-out firma University of Colorado od roku 2012 pracovala na technologii akumulátorů s pevným elektrolytem, jež budou levné a bezpečné. Solid Power i nadále využívá lithiovou, o katodě se firma veřejně nezmiňuje. Pevné akumulátory Solid Power jsou 100% anorganické, nehořlavé, nevyužívají jakékoliv nestabilní sloučeniny. Solid Power slibuje dvoj- až trojnásobný nárůst kapacity oproti současným Li-ion akumulátorům při úspoře nákladů na jejich výrobu i následnou likvidaci.
Předběhne BMW Toyotu?
O tom, že pevné akumulátory jsou na spadnutí, jsme vás informovali už v červenci. Tehdy však přinesl Wall Street Journal informace, že první, kdo tento slibný a bezpečný typ akumulátoru využije, bude Toyota, a to až v roce 2022. Teď to však vypadá, že BMW by mohla být první. Navíc zpráva o akvizici Solid Power přichází necelý měsíc poté, co BMW Group oznámila investici do nového kompetenčního centra pro baterie ve výši 200 000 eur. To se má podílet na přípravě páté generace elektrických pohonů BMW, která má přijít na trh v roce 2021. Je tedy docela dobře možné, že BMW Toyotu s pevnými akumulátory nakonec skutečně předběhne.
Hra o čas ve světě pevných akumulátorů však rozhodně neprobíhá jen za branami těchto dvou automobilek. O pevných akumulátorech poslední dobou hovoří i korejský Hyundai a velké plány s nimi má také Bosch. Ten má podle deníku Handelsblatt momentálně zvažovat investici do nové továrny na akumulátory ve výši neuvěřitelných 20 miliard eur.