menuMENUHledat

BMW i Jaguar Land Rover míří k elektromobilům, diesely už netáhnou

13.09.2017 09:55 | Zdroj: Obrázek:www.businessinsider.com
BMW i Jaguar Land Rover míří k elektromobilům, diesely už netáhnou

Jaguar Land Rover do tří let přidá elektrický pohon do všech svých aut. BMW bude do roku 2025 prodávat 12 elektromobilů a dalších 13 hybridů. Do dvou let představí i elektrické Mini. Volvo své diesely nahradí hybridy a elektromobily do roku 2023. Svět automobilů se otřásá a Tesla má před zavedenými výrobci obrovský náskok.

Malé automobilky přecházejí na elektřinu

Aféry s diesely nekončí. Ba naopak. Naposledy zasáhly třeba Porsche, které nesmí v Německu prodávat své dieselové Cayenne. Polehčující okolností pro automobilku je, že s diesely začala relativně nedávno a že jí je dodává Audi. První, kdo se postavil k Dieselgate čelem, bylo Volvo. Jeho generální ředitel suše oznámil, že splňovat stále náročnější evropské emisní limity už je pro automobilku nerentabilní, a tudíž hodlá s diesely do roku 2023 skončit. Oznámil to i přes to, že automobilka investovala obrovské prostředky do vyvinutí vlastních čtyřválcových dieselů poté, co opustila svůj dieselový pětiválec a čtyřválcové diesely od dříve sesterského Fordu. Svoji hybridní platformu navíc vyvinula opět ve spojení s dieselem. Všechny tyto peníze teď hodlá raději vyhodit z okna, než aby skončila jako koncern VW a jeho dílčí části, byť to vypadá, že s diesely podváděly patrně i další automobilky.

Jaguar Land Rover chce urychleně elektrifikovat

Volvo není jedinou menší automobilkou, která bude pálit mosty. Koncem minulého týdne se Ralf Speth, generální ředitel Jaguar Land Rover – firmy, jejíž produkce stojí povětšinou na dieselech (hlavně díky Land Roveru), nechal slyšet, že do roku 2020 se firma hodlá přeorientovat na automobily s čistě elektrickým či hybridním pohonem. „Každá modelová řada Jaguar Land Rover bude do roku 2020 elektrifikovaná, čímž dáme spotřebitelům větší možnost volby.“ O tom, co hodlá firma dělat se svými diesely, však na rozdíl od generálního ředitele Volvo Cars taktně pomlčel.

V březnu letošního roku však britský magazín Autocar zaznamenal, že Jaguar Land Rover si zaregistroval celou řadu nových ochranných známek, z nichž některé naznačují, že příklon k elektřině by u této automobilky nemusel znamenat odklon od dieselů jako u Volva. Nicméně belgická organizace Transport & Environment ve své zprávě z loňského září zmiňuje Jaguar Land Rover jako jednu z „nejšpinavějších“ značek, co se skutečných emisí NOx týče, aspoň u jejích dieselů normy Euro 5.

BMW mění pohled na elektromobily, dojezd bude 700 km

BMW toho za posledních pět let v oblasti elektromobilů moc nepředvedlo. Od jeho velkolepé prezentace elektrické budoucnosti na olympiádě v Londýně tu stále máme jen čistě elektrické BMW i3 a hybridní BMW i8 známé především tím, že se do něj ne zrovna dobře nastupuje.

Harald Krüger, předseda představenstva BMW, se ještě před zahájením mezinárodního automobilového veletrhu ve Frankfurtu nechal slyšet, že BMW Group do roku 2025 nabídne 25 elektrifikovaných modelů – 12 z nich bude čistě elektrických. Těšit se prý můžeme na elektrické Mini, které přijde do dvou let, elektrickou X3 a model, jenž zapadne v portfoliu mezi i3 a i8. Elektrifikace se však má dotknout i značky Rolls Royce, stejně jako legendárních BMW M. Informace, jíž však skutečně vyrazil všem přítomným dech, byl plánovaný dojezd nových elektromobilů – 700 km. Pokud se to BMW podaří, jeho elektromobily nabídnou dojezd plně srovnatelný s benzinovými a dieselovými auty a jedna z největších nevýhod elektromobilů bude ta tam.

Krüger také řekl, že budoucnost BMW se nese ve znamení ACES. To je zkratka pro Automated (autonomní), Connected (připojená k internetu), Electrified (elektrifikovaná, tedy včetně hybridů) a Services (neboli služby, zejména ty v oblasti mobility, kam by se dal řadit třeba i operativní leasing). 

Co na to Tesla?

Elon Musk se k těmto vyjádřením ostatních automobilek zatím nijak nepostavil. Ani nemusí. Tesla je totiž ve všech těchto oblastech o řádný kus napřed. Na rozdíl třeba od BMW, Volva či Jaguar Land Rover navíc nemusí mít strach z vyšetřování skutečných emisí svých dieselů. Žádné totiž nikdy nevyráběla ani neprodávala. Možná i proto se v posledním roce těší tak velké přízni investorů a bank, zejména těch německých.

 

Nahoru