menuMENUHledat

Continental představil dobíjení nezávislé na standardu nabíječky i vlastní bezdrátové dobíjení

15.12.2017 12:38 | Zdroj: Obrázek: www.continental-corporation.com
Continental představil dobíjení nezávislé na standardu nabíječky i vlastní bezdrátové dobíjení

Co byste řekli tomu, kdybyste svůj elektromobil – bez ohledu na to, jaký má dobíjecí konektor a technologii – mohli dobít u libovolné nabíječky, třeba u SuperChargeru? Jak by se vám líbilo, kdybyste uprostřed lesa připojili ke svému autu notebook, nějakou slušnější aparaturu a elektrický gril a udělali si barbecue? A co takhle rychlé bezdrátové dobíjení doma v garáži, abyste nemuseli nikde běhat s kabelem a mohli dobíjet třeba i v bytovém domě? Continental tuto středu všechno tohle představil!

Zapomeňte na pneumatiky

Společnost Continental je většině lidí známá spíše jako výrobce pneumatik. To je ale daleko od pravdy. Continental je gigantická německá korporace a pneumatiky tvoří jen zlomek jeho příjmů. Ve skutečnosti se soustředí hlavně na vývoj komponent a inteligentních systémů, třeba pro autonomní řízení. Jeho dceřinou firmou je i známá Siemens VDO. Tyto systémy pak společnost prodává všem automobilkám, takže je docela dobře možné, že v útrobách vašeho auta se skrývá od Continentalu nejeden systém – třeba ABS, asistent jízdy v pruzích, systém pro čtení značek a podobně.

Posledních pár let se Continental hodně soustředil na elektromobilitu. Nyní, v takřka měsíčním předstihu před veletrhem spotřební elektroniky CES v Las Vegas, kde vše bude k vidění, představil vše veřejnosti. A smršť novinek je neuvěřitelná.

Dobíjení kdekoliv

Hlavní novinkou je technologie Continental AllCharge. O té firma právem tvrdí, že má šanci provést revoluci v kabelovém dobíjení aut. AllCharge je totiž zcela nezávislý na použité technologii dobíjení. A tím „zcela“ myslíme skutečně úplně. Je jedno, zda se jedná o jednofázové či třífázové nabíječky využívající střídavé napětí, nebo o stejnosměrné nabíječky. Stejně tak nezáleží ani na tom, jaké nabízejí dobíjecí proudy a napětí. S AllCharge si auto dobijete kdekoliv.

Continental AllCharge bude dobíjet elektromotorem

Jak je tohle možné? AllCharge mění současný zaběhnutý přístup k dobíjení. To je beztak ve finále řízeno palubní elektronikou, která v případě stejnosměrného dobíjení pustí proud přímo k akumulátorům a v případě střídavého napětí zapojí ještě konvertor, kde se bohužel část energie ztratí v podobě odpadního tepla.

Continental na to šel ale jinak a rozhodl se jako konvertor využít přímo elektromotor, který standardně pohání jednotlivé nápravy a někdy i kola. Jak známo, každý elektromotor je totiž zároveň alternátorem, čehož se ostatně využívá v elektromobilech při „brzdění“ motorem. Stropem je v tomto případě 43 kW během deseti minut neboli schopnost dobíjet maximálně 258 kW za hodinu. Za deset minut dobíjení tak Continental slibuje prodloužení dojezdu až o 50 km. 350kW a 450kW dobíjecí stanice však AllCharge bohužel neumí naplno využít. Tedy v případě, že se bavíme o střídavém napětí. 

Stejnosměrné dobíjení si vyžádalo speciální řešení

U stejnosměrného dobíjení je to jiné. Právě pro něj AllCharge potřebuje v autě navíc oproti běžným dobíjecím systémům ještě konvertor mezi různými stejnosměrnými napětími. Ten zajistí, že akumulátor dostane požadované napětí a proud bez ohledu na to, k jaké nabíječce auto připojíte. U stejnosměrného dobíjení je však AllCharge dimenzovaný teoreticky až nad hranici 1 MW příkonu. V praxi se konkrétně bavíme o tom, že při 800 V by Continental AllCharge umožnil zvýšit dojezd elektromobilu o 300 km, a to během pouhých deseti minut dobíjení.

Auto jako zdroj elektřiny pro cokoliv

Díky změnám, které AllCharge provádí v dobíjecí logice, kdy de facto využívá přímý přístup dobíjecího konektoru k elektromotoru, se z elektromobilu dá velmi jednoduše udělat i přímý zdroj střídavého elektrického napětí. Continental se zatím nezmiňuje, zda bude umět poskytovat i třífázový výstup, ale vzhledem ke konstrukci běžných elektromotorů není důvod, aby tomu tak nebylo. S AllCharge byste pak do dobíjecího portu zastrčili jen kabel s běžnými zásuvkami pro 230/400 V a mohli byste začít připojovat jednotlivé spotřebiče. S ohledem na gigantické kapacity a výkony, které pohonné jednotky dokážou dnes nabídnout, by přitom neměl být problém připojit třeba i 3kW rychlovarnou konvici nebo elektrický gril.

Bezdrátové dobíjení s dostatečným výkonem

Poslední revoluční novinkou Continentalu jsou bezdrátové dobíjecí podložky. Ty by mohly být instalovány i na ulici, veřejných parkovištích nebo třeba v bytových domech v podzemních garážích, kde by drátové stojany mohly být problematické. Systém Continentalu nabízí maximální dobíjecí výkon 11 kW. To sice není mnoho, ale pohodlně to předčí většinu jednofázových dobíječek na 230 V a během 20minutového nákupu vám to dobije auto na dalších 20 km jízdy. Klíčovým problémem je jen správná poloha vozidla vůči nabíječce. Continental slibuje mobilní aplikaci, která vám s tím pomůže, a brzkou integraci s autopiloty, aspoň s těmi z dílny Continentalu.

AllCharge i bezdrátové dobíjení však mají jeden háček – žádné auto těmito systémy nyní nedisponuje. Sám Continental slibuje zahájení produkce těchto systémů až v roce 2022.

 

Nahoru