Prohraje Tesla válku o autonomní auta kvůli absenci LiDARu?
To je přesně otázka, kterou si klade stále více lidí a položil si ji nedávno i magazín Seeking Alpha. Jde totiž o to, že ulpívání Tesly především na optických senzorech (kamerách) má oproti využití LiDARu svá omezení, která se nebezpečně blíží limitům člověka. Konkurence přitom sází stále více na LiDAR. Jak to tedy bude s autonomním řízením v nejbližších letech?
Problém jménem autonomie úrovně 5
Je třeba si uvědomit, že celá „válka o autonomii“ se už dávno netočí jen kolem toho, že na dálnici si budete moci v plné rychlosti za volantem v klidu číst noviny, nebo pracovat na notebooku. To, o co se dnes hraje, je úroveň autonomie číslo 5. Tedy situace, kdy řidič určí pouze cílovou destinaci (případně nastartuje) a zbytek si vozidlo obstará úplně samo bez jeho zásahu, a to za všech klimatických podmínek.
A právě to je zde velice důležité konstatování. Existují totiž klimatické podmínky – hustá mlha, husté sněžení, hustý déšť, kdy je vizuální kontakt s okolím výrazně znesnadněný. Jsou to situace, kdy by často méně zkušený lidský řidič ani nevyjel. Autonomie úrovně 5 jde však za možnosti běžného řidiče.
Proč nemá Tesla ještě vyhráno
Samozřejmě, současnou optikou jsou už dnešní schopnosti Autopilota daleko za hranicí toho, co jsme si na přelomu století dokázali představit a daleko před konkurencí. Jenže to je jen zatím. Konkurence dlouho vyčkávala a ještě vyčkává. Audi má kupříkladu autíčko, které se samo učí řídit, a na kterém mimochodem už pár týdnů pracuje i bývalý projektový manažer Autopilota z Tesly.
Na autonomním řízení už roky intenzivně pracuje Google (respektive Waymo), ale i celá řada automobilek. Klíčová otázka je, jak jsou daleko. Spojujícím prvkem je pro ně však využití LiDARu.
Co je to LiDAR
Na technologii označované jako Light Detection and Ranging neboli LiDAR začala společnost Velodyne původně pracovat v souvislosti s americkou armádní agenturou DARPA. Určena byla pro autonomní vojenská vozidla, která by se sama pohybovala po bojišti. Jako taková musela být při svém návrhu tedy připravená pro navigaci v libovolném terénu za libovolných podmínek.
Zjednodušeně řečeno Velodyne LiDAR využívá ultrafialového, viditelného i infračerveného spektra pro osvícení objektů ve svém zorném poli. Prostor před sebou pak mapuje laserovými paprsky. Díky tomu si na bojišti snadno poradí s nejrůznějším terénem, dýmovnicemi, mlhou, deštěm, sněhem, zkrátka se vším. Přesně tak, jak by bylo potřeba pro autonomní vozidlo úrovně 5.