Řidič nebo Autopilot? Tesla se brání odpovědnosti za smrtelnou nehodu Modelu X
Nedávná nehoda Modelu X rozvířila vlnu spekulací o tom, kdo vlastně nese vinu na smrti řidiče tohoto vozu.
Co se stalo?
O nešťastné nehodě Modelu X jsme vás nedávno informovali. Muž s vozem narazil do betonové bariery oddělující jednotlivé pruhy dálnice. Náraz byl tak silný, že zcela odtrhl přední část vozu a automobil následně zachvátil požár. Řidiče vozu se ještě povedlo transportovat do nemocnice, kde však na následky svých zranění zemřel.
Na místo nehody byli vysláni vyšetřovatelé společnosti Tesla a také vyšetřovatelé Národní rady pro bezpečnost dopravy.
Výsledky vyšetřování Tesly
Na základě šetření Tesla vydala prohlášení, ve kterém zmiňuje , že během nehody byl její systém Autopilot spuštěn a řidič dostal hned několik vizuálních i zvukových upozornění. Navíc prý ani šest sekund před nárazem neměl řidič ruce na volantu.
Tesla navíc zjistila, že řidič měl přesně pět sekund a 150 metrů zcela neomezeného výhledu na betonový blok před vozem. I přes všechna varování, však ze strany řidiče, nepřišla žádná iniciativa k zabránění srážky. Automobilka navíc zdůraznila, že hlavní příčinou smrti řidiče byla především absence bariéry před betonovým blokem, která má za běžných okolností za úkol pohltit sílu nárazu vozidla.
NTSB versus Musk
V případu panuje řada kontroverzí. Samotná Národní rada pro bezpečnost dopravy označila vyjádření Tesly jako nešťastné a doporučila jí, aby ještě zvážila roli Autopilota v této nehodě. Na to velmi ostře zareagoval Elon Musk, který prohlásil, že NTSBA je pouze poradní orgán, nikoliv ten regulační. Připomněl také, že Tesla vždy vydávala výsledky vyšetřování nehod vozů své výroby okamžitě, jakmile je má k dispozici a to především kvůli bezpečnosti.
Lot of respect for NTSB, but NHTSA regulates cars, not NTSB, which is an advisory body. Tesla releases critical crash data affecting public safety immediately & always will. To do otherwise would be unsafe.
— Elon Musk (@elonmusk) 2. dubna 2018
Na internetu se objevila celá řada spekulací, zda za nehodu skutečně nemohl systém Autopilot. Je však důležité připomenout, že tento systém se vždy prezentoval jako systém, který má řidiči pomáhat, nikoliv jej nahradit.
Nebezpečné video
O problematice daného dálničního úseku svědčí také nedávné video řidiče, který se pokusil simulovat nehodu Modelu X a málem přitom narazil do oné betonové bariéry.
Hned na začátku je jasné, že počínání tohoto řidiče je velice nebezpečné, protože test prováděl v běžném provozu, a navíc se plně nevěnoval řízení, protože počínání Autopilota natáčel na kameru.
Na záznamu je vidět, že řidič zcela ignoruje varovná upozornění, aby držel ruce na volantu, které se mu zobrazilo již několik sekund před nárazem do bariéry. Dále je patrné, že systém Autopilot je skutečně zmatený, protože se drží v levé části vozovky., která vede přímo do betonové bariery. Činí tak nejspíše z toho důvodu, že čára jízdních pruhů je výraznější v části, kam automobil zajet rozhodně neměl. Navíc je na reakci řidiče, který video pořídil, vidět, že stačil jen tak tak zareagovat, a to i přesto, že byl na náraz připraven. Lze si tedy domyslet, proč řidič Modelu X vůbec nezareagoval.
Celá záležitost je velmi tragická, může však posloužit i jako varování, které upozorňuje na to, že se na systém Autopilot nedá zcela spolehnout, a řidič vždy musí věnovat řízení vozu maximální pozornost a v případě nutnosti převzít ovládání vozu.