Tesla a Honda: Dvě automobilky, dva vizionáři a podobně nelehké začátky
Velký obdiv a kritika zároveň. Ačkoliv jsou Tesla a Honda na první pohled zcela odlišné automobilky, historie jejich začátků jsou si velice podobné, a to i přesto, že je od sebe dělí více než padesát let.
Pan Honda
Stejně jako má Tesla svého vizionáře Muska, měla i Honda svého pana Soichiro. Ten v roce 1946 sestrojil své první jízdní kolo s motorem a položil tak základy nadnárodní společnosti, která dnes platí za největšího producenta motocyklů a samostatných motorových agregátů na světě. Až do šedesátých let minulého století se Honda soustředila pouze na výrobu motocyklů, ovšem pan Soichiro mířil ve svých myšlenkách mnohem výše.
Pan Soichiro Honda
Jeho snem bylo vytvořit japonský inovativní automobil. V té době byla Honda ještě poměrně malou společností, které navíc házela klacky pod nohy i vláda. Ta vydala zákon, kterým zakazovala společnosti produkovat automobily. Soichiro se ovšem nevzdal a ještě v první polovině 60. let vznikla Honda S500 Roadster. Tento vůz odstartoval příběh, ve kterém charismatický vůdce automobilky Soichiro přetvářel své sny v realitu, stejně jako to dnes dělá Musk.
Honda S500 Roadster
Kritika a opovržení
Stejně jako Elon Musk i Soichiro spolu s Hondou musel čelit celé řadě útoků, které zpochybňovaly jeho soudnost a dělaly z něj v očích veřejnosti pouhého snílka, který plýtvá svými financemi na nesmyslné a nereálné projekty. Soichirovi se však podařilo umlčet všechny tyto hlasy úspěchem, kterým byla Honda 1300, též známá jako Coupé 9. Tento inovativní a na svou dobu velice futuristický automobil disponoval vzduchem chlazeným čtyřválcovým motorem, nezávislým odpružením a velmi solidním výkonem.
Honda Coupé 9 S
Pracovna přímo u pásů
Soichirova vášeň pro neustálé zdokonalování se v některých momentech stala dokonce problémem. Šéf společnosti totiž neustále přemýšlel nad novým a novým zdokonalování svých produktů, což jednou vedlo k zastavení všech linek a okamžitému přidávání novinek do právě vyráběných vozů. Celá situace vedla tak daleko, že Soichiovi byl přímo do tovární haly postaven pracovní stůl a on díky tomu mohl pracovat přímo na place, kde byl v přímém kontaktu nejen s vozy, ale i s dělníky. Jeho inženýři dělali vše proto, aby automobily Honda byly stejně vášnivé jako Soichiro, ale zároveň si zachovaly potřebnou praktičnost, která se stávala díky stoupající masové výrobě, stále žádanější. Výsledkem těchto snah byl první Civic, který se setkal s velkým úspěchem a od té doby Honda platila za naprosto seriózního výrobce nejen motocyklů a motorů, ale také automobilů.
Pan Soichiro oslavující první H1300 sjíždějící z výrobní linky.