menuMENUHledat
csen

Tesla Semi má pokročilejšího Autopilota, dost možná s LiDARem

28. 11. 2017 | Zdroj: Obrázek: www.tesla.com/semi
Tesla Semi má pokročilejšího Autopilota, dost možná s LiDARem

Tesla Semi skrývá možná mnohem více překvapení, než se čekalo. Krátce po jejím uvedení se totiž objevily některé „uniklé“ informace o detailech tohoto klíčového modelu. Ty pocházejí jak z videa od jednoho pozorného fanouška Tesly, který Semi obešel s kamerou, tak z prezentace pro evropské zákazníky od Jeroma Guillena, jenž má na starosti prodej těchto tahačů.

K čemu jsou záhadná křidélka

Možná jste si všimli, že Tesla Semi nemá zrcátka. To je jedna z cest, jak dosáhnout lepší aerodynamiky, zejména u kamionu, kde jsou to spíše zrcadla než zrcátka. Je to něco, co jsme v minulosti viděli třeba i u Volkswagenu XL1, hyperúsporného osobáku. Semi absenci zrcátek vyřešila křidélky v horní části nad vstupními dveřmi a instalací dvou displejů do kabiny řidiče. Jenže ona křidélka neskrývají jen kamery.

Všiml si toho fanoušek Tesly známý pod jménem KmanAuto, který se účastnil přímo slavnostního uvedení tahače. Křidélka natočil trochu víc zblízka. A co zjistil? Obsahují samozřejmě kamery. Dále je v nich také kamera Autopilota, dva neznámé senzory a něco, co podezřele připomíná LiDAR. Tesle byla právě absence LiDARu dlouhodobě vyčítána. Přitom loni v září byla automobilka „usvědčena“ z toho, že LiDAR testuje. Je možné, že ho však netestovala pro Model S a tehdy nového Autopilota 2.0, ale právě pro to, co nazývá Enhanced Autopilot a co poprvé představila v Semi.

Video:

Enhanced Autopilot má mnohem více senzorů

Za zmínku stojí i další zjištění, která vyplývají z detailního videa Semi. Enhanced Autopilot má k dispozici odlišné senzory než klasický Autopilot 2.0. Jsou to:

  • kamery v čelních reflektorech;
  • dvakrát trojice senzorů známá z Autopilota 2.0 – pod čelním sklem a nad ním;
  • zmiňovaná křidélka;
  • patrně i další senzory, zejména radar.

Dvě verze se liší cenou a dojezdem

Také se již vyjasnil rozdíl mezi oběma verzemi Tesly Semi. Menší verze s dojezdem 300 mil (482 km) vyjde na 150 000 dolarů (3,2 milionu Kč) a větší s dojezdem 500 mil (805 km) na 180 000 dolarů (3,85 milionu Kč). Ti, kdo chtějí Semi rychleji, se musí poohlédnout po Founders Series, kde je k dispozici jen prvních tisíc tahačů s dojezdem 500 mil, a to za cenu 200 000 dolarů (4,28 milionu Kč).

Tesla Semi nemá slepé úhly

Možná už jste někdy viděli obrázek slepých úhlů kolem tahače. Je jich opravdu hodně – těsně před ním, z boku i vzadu. Tesla Semi je nemá, právě díky křidélkům. Ony kamery totiž, na rozdíl od zmiňovaného VW XL1, kde plnily skutečně jen roli náhrady zrcátek, nabízejí 360° pohled z ptačí perspektivy. Ten samý, který známe například z BMW. Rozdíl však je, že u Semi bude s největší pravděpodobností řidičovi na očích neustále, nejen v nízkých rychlostech nebo po stisku tlačítka. Už jen eliminace slepých úhlů, bez jakýchkoliv dalších funkcí autonomního řízení, by přitom byla ve světě tahačů revolucí. Že Tesla Semi tohle skutečně umí, potvrdil v sobotu zmiňovaný Jerome Guillen na konferenci o přepravě a logistice v Nizozemsku.

O čem se rozpovídal Guillen v Evropě

Té se účastnil i Paul van Goor, který si celé vystoupení Guillena nahrál. Více než dvacetiminutový audiozáznam posléze unikl na YouTube. A co v něm zástupce Tesly prozradil?

Předně Tesla Semi bude homologovaná i pro Evropu, takže se s ní brzy setkáme i na evropských silnicích. Skutečně má stejnou přepravní kapacitu jako dieselové tahače, jen je samozřejmě levnější. V Evropě by měli majitelé Tesly Semi ušetřit ještě více než v USA. Je to proto, že stejně jako osobní auta, i dieselové tahače jsou tam dražší na pořízení. Na druhou stranu je otázka, zda se počítá s tím, že tahače v Evropě jezdí pomaleji než v USA.

A ještě jedna zajímavost – k Tesle Semi nejsou klíče. Ovládá se mobilním telefonem.

 Video:

TeslavozydobíjeníelektromobilitaelektromobilBMWsamořídícíautopilotUSAdojezdVolkswagenautonomníEvropaTesla SemiAutopilot 2.0
Nahoru