Tesla v praxi VII: Pořizovací náklady Tesla Model S a skutečná cena provozu
Koupili jsme si Tesla Model S před dvěma lety. Od té doby jsme z něj nadšení. A možná ještě víc z toho, že čím víc s ním jezdíme, tím víc se sám zaplatí. Zní to trošku pošahaně? No, nechte mě to vysvětlit.
Trocha reálných čísel
Jak už jsem řekl v úvodu, pořídili jsme si Tesla Model S v roce 2013 za cenu 96 tisíc dolarů (v přepočtu asi 2,4 miliony Kč) včetně kalifornské daně. Následně jsme obdrželi federální daňový bonus 7,5 tisíce dolarů (přibližně 180 tisíc Kč), 2,5 tisíce dolarů dotaci od státu Kalifornie (kolem 61 tisíc Kč). Což znamená, že výsledná pořizovací cena byla vlastně 86 tisíc dolarů (v přepočtu 2,1 milionů Kč).
Za pomoci informací ze služby Kelly Blue Book jsme zjistili, že momentální hodnota našeho elektrického sedanu je přibližně 77 tisíc dolarů. Oproti původní ceně můžeme tedy počítat se ztrátou hodnoty asi o 9 tisíc dolarů (asi 220 tisíc Kč). RPSN naší půjčky je kolem 2 %, což v konkrétních číslech znamená 2,4 tisíce dolarů (cca 60 tisíc Kč).
Běžný servis je v ceně, kola máme původní
Během posledních 18 měsíců jsme najezdili kolem 54 tisíc mil (87 tisíc kilometrů). Máme za sebou spoustu výletů mezi Severní a Jižní Kalifornií, kdy jsme vyrazili navštívit rodinu, stejně jako výlety křížem krážem naším státem. Zrovna teď plánujeme cestu do “Glacier National Park” a Kanady, které chceme uskutečnit letos v létě.
Co se týče servisování, je pro Model S volitelné (není požadované zárukou), takže jsme zatím za žádné neplatili. Samozřejmě jsme navštívili servisní centrum Tesla Motors právě kvůli záručním záležitostem a kontrole kol, které jsou v ceně. (Ještě pořád jezdíme na originálních pneumatikách 3/32 až 4/32 s dostatečnou hloubkou vzorku.)
Co se dá ušetřit, když vlastníte elektromobil?