menuMENUHledat
csen

Vše, co jste chtěli vědět o Tesle Semi

21. 11. 2017 | Zdroj: Obrázek:www.tesla.com
Vše, co jste chtěli vědět o Tesle Semi

V pátek v ranních hodinách našeho času byla představena Tesla Semi, tedy vlastně dvě Tesly Semi. A Semi, stejně jako Roadster, je výrazně lepší než stávající alternativy se spalovacími motory. Jaké je tedy její zrychlení, aerodynamika a dojezd?

Technické parametry v kostce

Pět sekund, to je zrychlení samotného tahače Tesla Semi z 0 na 60 mil za hodinu (96,6 km/h). Semi tak při rozjezdu na křižovatce bez problémů zahanbí třeba takové BMW X5 xDrive35i, které na to potřebuje o osm desetin sekundy delší čas.

Když za sebou Semi potáhne návěs a celková hmotnost soupravy dosáhne v USA maximálně povolených 80 000 liber (36,287 tuny), tak z nuly na 60 mil zrychlí za rovných 20 sekund. Za tyto fenomenální výsledky Semi nevděčí jen enormnímu výkonu elektrického pohonu, ale také neuvěřitelně nízkému koeficientu odporu vzduchu s hodnotou 0,36. To je o setinu méně než u Ferrari F50 a o dvě setiny lepší než u Bugatti Chiron. Spodek tahače je totiž kompletně hladký a zadní kola jsou zakrytovaná. Běžné tahače mívají koeficient odporu vzduchu mezi 0,65 až 0,70.

A když plně naložená Tesla Semi jede do 5% stoupání, dokáže si udržet rychlost 65 mil za hodinu (105 km/h), což je v části USA zároveň nejvyšší povolená rychlost. Dieselový tahač stejné stoupání zvládá jen při 45 mílích za hodinu (72 km/h).

Kdo si objedná Semi teď, dostane tahač v roce 2019. Walmart si jich objednal třeba již 15 a rychle se přidávají i další americké firmy.

Video:

A co dojezd?

Dojezd Tesly Semi při dálniční rychlosti a plném naložení tvoří 500 mil (805 km), přičemž 80 % tras amerických tahačů se vejde do vzdálenosti 250 mil (402 km). Dobití na polovinu kapacity Semi zvládne za 30 minut, což je průměrná doba vykládky tahače. Tesla tak počítá s instalací dobíjecích stanic přímo v logistických centrech. Nebude se však jednat o Superchargery, ale speciální Megachargery, které nabídnou ještě podstatně vyšší nabíjecí výkon, údajně až 1,6 MW. Podle všeho to přitom vypadá, že Tesla tyto Megachargery bude budovat a provozovat sama, podobně jako tomu je u Superchargerů.

Pár zajímavostí

Tesla Semi má celkem tři nápravy. Poháněny jsou dvě zadní, a to celkem čtyřmi nezávislými elektromotory. Pojede dál však i tehdy, když se dva z nich rozbijí. Jelikož Semi je elektromobil, nemá žádnou řadicí páku ani převodovku. Elektromotory prostě přímo pohání jednotlivé zadní nápravy, naprosto plynule.

Ani Tesle Semi nebude chybět Autopilot. Bude ale pokročilejší. Automobilka už v základu slibuje automatické nouzové brzdění, automatickou jízdu v pruhu a varování před čelním nárazem. Dlužno dodat, že to je dnes v kamionové dopravě celkem normální. Co ale normální není, je nouzový režim. V okamžiku, kdy tahač zjistí, že se s řidičem něco stalo, sám se udrží v pruhu, zastaví a zavolá pomoc.

Řidič sedí uprostřed. Podle Elona Muska je to pro něj nejbezpečnější pozice. Semi také nabízí čelní sklo, které „přežije nukleární výbuch“. To je samozřejmě nesmysl, protože při něm vznikají takové teploty, že by se sklo vypařilo. Musk tím chce patrně říci to, že čelní sklo Tesly Semi je zkrátka odolnější než ta běžná u jiných tahačů. O kolik, to se bohužel nezmiňuje.

Na oficiálním uvedení Tesla ukázala hned dva modely Semi. Jeden s vyšší střechou a jeden s nižší. Zatím však zůstává tajemstvím, jak a jestli vůbec se od sebe tyto modely liší.

Kolik to stojí?

Pořizovací cena Tesly Semi je zatím neznámá. Mnohem podstatnější ale jsou celkové náklady jejího vlastnictví. Tesla Semi prý vydrží v provozu jeden milion mil, tedy 1,6 milionu km, a to bez potřeby servisu. Tedy kromě přezouvání pneumatik. Třeba brzdové destičky a kotouče se však tolik opotřebovávat nebudou, protože Semi využívá rekuperaci. Tesla obecně tvrdí, že Semi bude na provoz o 30 % levnější než dieselové tahače. Za to vděčí i nákladům na „palivo“. Slibovaná spotřeba je 2 kWh na jednu míli (1,6 km). Cena za 1 kWh je přitom v USA sedm centů. Cena za palivo je tak jen kolem tří korun na kilometr.

Celkové náklady vlastnictví u konvoje tří tahačů vyčíslila Tesla u Semi na 0,85 dolaru na míli, tedy na 18,50 Kč. U dieselových tahačů je to podle Tesly 1,51 dolaru na míli, tedy 32,80 Kč. Musk navíc říká, že v případě konvoje vychází Semi dokonce levněji než železnice.

Elon MuskTeslavozybateriedobíjeníelektromobilitaelektromobilsamořídícíautopilotUSAdobíjecí stanicedojezdelektromotoraktualizaceprodejkrátké zprávyrychlostautonomnívychytávkyelektrifikace
Nahoru