Nad Muskovou tunelářskou firmou se snášejí otazníky
Nejde jen o koncepci a fyzikální zákony
Tím nejzásadnějším z háčků je i ve Spojených státech paradoxně byrokracie. Stavební povolení, posouzení vlivu na životní prostředí, změna územních plánů, jednání s vlastníky pozemků, certifikace vozíků pro automobily, úpravy silnic kvůli výtahům pro auta, řešení vyústění výtahů na vozovku, aby neovlivnily rozvodné sítě, atd., atd.
A pak tu máme tuny certifikací a testování. Elektromagnetické rušení (vozík má být elektrický a pojeden na něm třeba i elektromobil), bezpečnostní mechanismy, protipožární systémy, evakuační plány, atd., atd. Musk se přitom o těchto klíčových aspektech výrazně zdražujících budování libovolných tunelů zatím nezmínil ani slůvkem.
Kde se vzal Godot?
Klíčem k úsporám The Boring Company mají být vedle výrazně menšího průměru tunelu také výrazně rychlejší vrtání. První vrtná souprava, která už je v provozu a pracuje právě na tunelech z letiště v Los Angeles má jméno Godot. Daily Mail však vypátral, že ve skutečnosti je její název s nejvyšší pravděpodobností Nannie. Nannie byla použita pro vyvrtání tunelu 13 mil dlouhého odvodňovacího tunelu ve Washingtonu D. C. Vrtné soupravy, stejně jako ty, co hloubily třeba tunely nové části trasy A pražského metra, zůstávají totiž po dokončení daného projektu obvykle nevyužity a prodávají se dál.
Nannie z Washington D. C. má však průměr 26 stop (792 cm). Musk přitom prohlásil, že chce zredukovat průměr svých tunelů pro auta na 14 stop (426 cm). To podle něj oproti standardním 28 stop (853 cm) tunelům představuje troj- až čtyřnásobnou časovou úsporu. Je tedy otázkou, zda Nannie je skutečně předchůdcem Godota, nebo zda nebude sloužit jen pro otestování nových technologií a postupů.