Tesla v praxi IV: Jak vypadá nabíjení a cesty se Superchargery?
Co takhle přihodit pár čísel?
Je třeba vzít v potaz spoustu faktorů – jako vstupní kapitál na výstavbu Superchargerů, provozní náklady, cenu elektřiny, atd. Nejsem analytik, a tak pro mě taková čísla nejsou známá, ale orientuji se v základech. Tesla si účtuje 2 tisíce dolarů za možnost dobíjet u Superchargerů, pokud máte nejslabší verzi Modelu S, takže předpokládejme, že tato částka je už součástí ceny za 85 kWh verzi.
Dále je potřeba udělat průměrnou částku ohledně dojezdu, takže počítejme 300 Wh/míli (1,7 km).
Navrch je tu ještě cena elektřiny. Neboli opravdu velice rozdílný údaj po celém světě, který se navíc neustále pohybuje nahoru dolů. Pojďme počítat, že v mém případě je to asi 0,167 $ za kWh (což je pořád vysoko nad americkým průměrem, ale co..)
Pokud tedy vezmu 2 000 dolarů v základu při koupi svého Modelu S a počítám s 0,167 $ za kWh, matematika mi říká, že jsem si předplatil 12 000 kWh u Superchargerů.
Takže jsem převedl 12 000 kWh, 300 Wh/míli (1,7 km) a dostal jsem "předplacených" 65 tisíc km dobíjení u Superchargerů.
Nevím jak vy. Ale já řídím dost přes 45 tisíc km za rok. Což podle mých propočtů znamená, že jsem si svou zásobu dobíjení zdarma vyčerpal během jednoho a půl roku. Pro jiné řidiče to samozřejmě mohout být roky a roky řízení.
Mnoho povyku pro nic
Použité kalkulace jsou velice optimistické. Tak například hodnota 300 Wh/míli (cca 1,7 km) – není možné zprůměrovat to takovým způsobem jako údaj za rok. Každopádně mi připadá, že zmiňované 2 tisíce dolarů si Tesla může účtovat, protože už je nějaká infrastruktura Superchargerů vybudovaná. A s ohlasy a pozitivními zkušenostmi stále přibývají nové a nové. Nepochybuji o tom, že Superchargery budou mít ziskovou návratnost. (A to jistě ví stávající i potencionální investoři.)
Superchargery jsou bezesporu zajímavé téma. Je to tak trochu “mnoho povyku pro nic”, ale napadá mě prostě spoustu věcí.
Je z mého pohledu výhodné denně dobíjet u Superchargeru?