menuMENUHledat

Německo jde vstříc autonomnímu řízení, chce rozseknout morálku autonomních aut

30.08.2017 10:08 | Autor: MSO | Zdroj: BMVI, Zdroj obrázku: tesla.com

V Německu převzal odpovědnost stát

Německé spolkové ministerstvo pro dopravu a digitální infrastrukturu se na každodenní statistiky mrtvých a raněných už nechce dívat. Rozhodlo se proto převzít odpovědnost za vyřešení etických otázek autonomního řízení.

Jeho etická komise pro automatizované a propojené řízení představila dokument připravený ve spolupráci s profesorem Udem Di Fabiem z federálního ústavního soudu, týkající se směrnic pro programování systémů autonomního řízení. Ten mimo jiné dává odpověď i na to, zda v případě, že už není možné nehodě zabránit, zabít raději dvě stařenky, nebo jedno malé dítě.

Sám profesor Di Fabio označil celý tento úkol za velmi neobvyklý, ale důležitý. Opakoval navíc pohled Elona Muska, že autonomní řízení je etická povinnost, protože vede k menšímu množství dopravních nehod než lidské řízení. Etická komise se skládá celkem ze čtyř pracovních skupin a vyžádala si i řadu stanovisek od externích odborníků. Výsledkem její práce jsou jakási úvodní základní pravidla. Ještě se tedy nerozhodovalo o dílčích konkrétních problémech, které budou muset automobily v provozu řešit.

Co doporučují Němci

Němci dali dohromady sadu dvaceti základních etických pravidel pro autonomní a propojená vozidla. V nich se třeba dočtete, že ochrana osob je nadřazena všem ostatním zájmům. Z toho lze třeba dovodit, že auto se nebude vyhýbat kočce ani psovi, pokud by to ohrozilo posádku, nebo že raději půjde do malé kolize poškozující vůz, než do riskantního úhybného manévru.

Zpráva také zdůrazňuje, že odpovědnost za autonomní řízení a jeho nastavení musí nést veřejný sektor, avšak člověku má být vždy ponechána možnost rozhodnout se sám, a to i v rozporu s vůlí umělé inteligence. Zpráva také akcentuje, že v každé situaci musí být zcela jasné, kdo nesl odpovědnost za řízení, zda člověk, či počítač. To musí být pečlivě zdokumentováno a ukládáno.

Němci také rozsekli jednu z nejzásadnějších etických otázek. V případě nevyhnutelné nehody je jakékoliv rozlišování mezi jednotlivci založené na osobních charakteristikách – věku, pohlaví, fyzické či psychické konstituci – naprosto nepřípustné. Otázka dvě stařenky versus jedno malé dítě tak bude stát jako otázka dva lidé versus jeden člověk. Celou zprávu etické komise si v anglickém jazyce můžete přečíst zde. A jaký je váš pohled na etiku rozhodování autonomního auta? 

Nahoru